Bruna klumpiga flytningar
06.03.2023
Hej! Senaste veckan har jag fått bruna klumpiga flytningar. Jag vet inte riktigt varför och är rädd jag skulle vara gravid eller nått sånt. Jag googlade och det kom upp att jag kanske fått missfall men jag har inte så mycket smärta i som magen eller ryggen, bara någongång ibland men det är inte så farligt. Jag började också fundera på om jag har fått någon könssjukdom (hade oskyddat sex för ca 3 veckor sen)(tog ett dagen efter piller 3h efter samlaget) men har där inte heller några symptom. Jag har tagit graviditetstest sen jag hade sex utan kondom(3 veckor sen) alla har visat negativt. Efter jag tog dagen efter pillret fick jag inte min mens så kan det vara att mensen är påväg eller nått?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
08.03.2023
Hej,
Precis som du säger så kan det vara mensen som är på gång eller sen så är det en liten blödning som kan komma efter att man tagit ett dagen-efter-piller. Dagen-efter-pillrets huvudfunktion är att skjuta fram ägglossningen och därav blir mensen ofta också lite senare än vanligt. Det behöver inte betyda att du är gravid, och den bruna flytningen betyder heller inte att man fått ett missfall. Det är dock jätte bra att du tagit graviditetstest, det är precis det man ska göra ungefär 3-4 veckor efter att man tagit ett sånt piller! För inget dagen-efter-piller är 100% säkert!
Bruna flytningar är i princip blod som hunnit koagulera på vägen ut från vaginan. Det kan ske när man har väldigt lite i mängd och det tar tid för det att rinna ut (vägen från livmodertappen där blodet kommer ut, och till utsidan av vaginan där vi sedan ser det med blotta ögat är ungefär 10cm). Du har en klok tanke gällande att gå och testa dig! Det tycker jag du ska göra oberoende, det ska man alltid göra ifall man haft oskyddat samlag! Hoppas du kan känna dig lugnare, men som sagt, boka tid för testning, det är super bra att göra! Och kom ihåg kondomen nästa gång, så slipper båda oron om könssjukdomar!
Kram!
Malin