Dålig stämning
12.04.2021
Hej. Helt från ingenstans har det blivit väldigt dålig stämning i familjen, vi är typ bara tyst och ena föräldern är sur konstant. När man frågar min förälder varför hen är sur säger hen att de int e nå å blir surare. Dehär e sjukt påfrestande för mitt syskon och mej, men också den andra föräldern. Vad kan man göra i en sånhär situation? Det har hänt tidigare men aldrig hållit i sig såhär länge. Går konstant med en ångesklump i magen.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.04.2021
Hej,
Jag förstår att det är en påfrestande situation. Det är ju aldrig roligt då nån är på dåligt humör, och man känner sig lätt maktlös om personen inte heller kan berätta vad det är som är fel.
Jag tror ju inte att det är avsiktligt som hon surar, utan antagligen är det någonting hon grubblar över men inte känner att hon just nu kan eller vill ta upp med er. Så på samma sätt som om det rörde vilken kompis som helst som gick igenom en sån period så tycker jag att man kan berätta att man är orolig, och att man finns där om hen vill tala om det. Sen finns det givetvis problem som föräldrar inte kan eller vill ta upp med sina barn, men förhoppningsvis skulle hon få upp ögonen för hur det påverkar resten av familjen då hon är avvisande.
Och ni, resten av familjen kan komma ihåg att finnas där för varandra och visa att ni bryr er om varandra - och om henne, även om hon just nu mår dåligt. Om hon känner att hon behöver någon att tala med så finns det hjälp att få t.ex. via hvc eller vid Valo i Vasa.
Ibland kan det bli känsloladdat då man skall försöka tala om dessa saker. Precis som du skriver så säger hon att ingenting är fel och sedan blir ännu surare. Då kanske det skulle vara lättare att skriva ett brev till henne, då man kan få allting sagt utan att man själv blir för känsloladdad eller utan att bli avbruten.
Kom ihåg att själv tala med någon om det känns tungt för dig <3
Kram,
Tessi