Första gången
19.03.2023
Hej ! Har en kille och vi har tänkt på att ha sex eller prova på. Men jag har tänkt på en sak som är att gör det ont när man förlorar oskulden eller hur känns det för mig? Jag känner mig helt annars färdig för sex, men är ändå lite orolig av hur det känns. Lovis3
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
20.03.2023
Hej!
Vad spännande att ni funderar på att vara intima med varandra. Det är bra om du känner att du är redo för att ha sex men kom ihåg att det är också viktigt att du känner dig trygg och bekväm med personen du ska ha sex med. Det är helt naturligt att känna nervositet inför första gången men du ska inte behöva känna oro.
Det är olika från person till person om det gör lite ont eller känns obekvämt första gången men det ska INTE göra så ont att du måste lida genom det. Lite smärta i början kan vara helt naturligt men det ska inte vara plågsamt! Vissa har väldigt lätt för att bli våta och slappna av i underlivet medan andra behöver mer tid för att fysiskt och psykiskt förbereda sig för sex. Är det så att det tar väldigt ont ska man ta paus och kanske fortsätta förspelet eller kanske avbryta helt för dagen och försöka på nytt en annan gång. Minns att man alltid får avbryta sex och man ska genast säga till om det är något som man inte vill eller är obekväm med!
Det viktigaste för dig är att du litar på din kille och känner att du kan kommunicera med honom både före, under och efter sexet. För tjejer är förspel extra viktigt och inte något som man ska skynda igenom. Ju längre förspel desto bättre för dig. För vissa räcker det med ca 15min medan för andra kan det behövas ca 1h. Om man tar det långsamt och steg för steg kan man lättare känna efter vad man är bekväm med och vad som gör en upphetsad men också när man blir obekväm och behöver dra i bromsen eller avbryta helt och hållet.
Förspel är till för att värma upp både kroppen och hjärnan inför samlag och det tar den tid det tar. Precis som att idrottare måste värma upp innan dom springer ett maraton måste även vi människor och kanske främst tjejer värma upp kroppen och hjärnan inför sex om man vill ha ett bra resultat. Sex är inte bara en fysisk akt utan också en psykisk. Är man väldigt nervös och osäker finns det stor chans att det helt enkelt inte går att ha sex utan att det tar ont eftersom nervositet gör att du lätt spänner din kropp och ditt underliv och det är väldigt svårt att föra in något i slidan om den är spänd. Även fast du är tillräckligt våt kan det ta ont om du är för spänd. Därför är det viktigt att du verkligen känner att du kan kommunicera med din kille och tala om för honom vad du behöver för att känna dig bekväm och att du kan säga vad som känns skönt för dig och vad som är mindre skönt.
Jag rekommenderar stark att ni tar god tid på er med förspelet så att du är helt avslappnad både fysiskt och psykiskt när ni ska ha sex. Minns att sex är mycket mer än bara penetration. Man kan se själva penetrationen som ”toppen på isberget” men det finns så mycket mer som är skönt och roligt när man är intim med någon. Det finns många olika ställen på kroppen som är känsliga för beröring och man kan se förspelet som en stund där man verkligen får utforska varandras kroppar och inte bara fokusera på varandras könsorgan. Förspel kan t.ex. vara kyssar och smekningar på olika ställen av kroppen, man kan ge varandra massage eller bara kramas en stund, man kan använda sina händer för att stimulera varandras könsorgan eller också kan man experimentera med oralsex. Jag rekommenderar också varmt att ni använder glidmedel första gången. Även om man är tillräckligt våt kan glidmedel göra stor skillnad. (Glidmedel finns att köpa i de flesta matbutiker och jag kan rekommendera att du först prövar glidmedlet på dig själv innan ni använder det tillsammans eftersom vissa glidmedel kan skapa lite irritation i underlivet.)
Minns att du har rätt att säga vad du vill göra eller inte göra men också vad du vill att din kille ska göra eller inte göra. Det är viktigt att ni respekterar varandras gränser och att ni båda samtycker till allt ni gör, kom ihåg att kommunicera under tiden ni har sex. Kommunikationen är viktigast i början och sedan när ni är mer vana med att ha sex med varandra kommer den kanske inte att behövas lika mycket längre.
Om du oroar dig för att det ska ta ont så tycker jag att du ska tala med din kille om det. Då kan ni diskutera vad som skulle få dig att känna dig mer avslappnad och det kan hjälpa dig att vara mindre nervös om du vet att du kan lita på att han vill ditt bästa när ni har sex. Jag hoppas att du känner att du kan tala med din kille om dom här sakerna och om så är fallet är jag säker på att ni kommer klara det här riktigt bra. Lycka till!
Kram,
Rosanna