GMU
22.10.2018
Hej! Såhär är det, min kille (sambo) gör just nu lumpen i nio månader och jag flyttade hem till mina föräldrar då jag kände mig ensam i vår lägenhet. Nu till min fråga, jag har varit ”fast” på samma jobb sedan två år tillbaka, och går en kurs på universitetet som jag inte alls är motiverad till. Känner mig fast. Har fått lite inspiration från min kille att iallafall göra den militära grund utbildningen på 3 månader för att växa som människa och göra något helt nytt. Någonting i mig vill verkligen göra detta. Samtidigt som jag vet att de är så utanför min bekvämlighetszon och är redan nu jätte nervös och då har jag inte ens kommit in än. Varje gång jag säger till folk i min närhet att jag funderar på detta så tror dom att jag skämtar, jag ser nämligen inte ut som en ”sån” typ av tjej som skulle klara av eller ens frivilligt söka in där. Blir så ledsen. Och såklart sjunker mitt självförtroende till detta mer. Jag vet att jag inte är den mest vältränade personen (har börjat träna nu inför detta) och att jag aldrig har hållt i ett vapen, och jag vet inte om jag skulle klara av utbildningen ens. Kanske skulle vara sämst av alla där. Och tänk om jag skulle hata de?
Min kille är klar i Juni, och det börjar en utbildning i Januari och är då klar innan honom då den är kortare. Nu är det så att jag vill inte göra en utbildning som är mer än 4 månader, helst vill jag bara göra själva GMU på tre månader, men jag hittar inte om man bara kan göra den och sen sluta? Eller då välja om man kan fortsätta om jag skulle trivas jätte bra och inrikta mig till något, typ hemvärnssoldat. Den utbildningen är 4 månader och om jag fattade de rätt så ingår GMU i dom 4 månaderna? Alltså 1 månad utbildning?
Sen går ju såklart tankarna till att söka in i höst istället då jag är mer vältränad och hinner tänka på de. Men då har ju min sambo kommit hem och det känns så surt att få ett distansförhållande direkt igen. Samt att jag skulle vilka börja plugga en utbildning då här där vi bor. Är så osäker angående detta och vet inte vem jag ska prata med då ingen verkar ta det seriöst. Behöver någons input.
Kram Johanna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.10.2018
Hej!
Men har ni faktiskt ingen på andra sidan Kvarken (obs, Decibel finns ju i Österbotten, Finland) som kan hjälpa med just sådana där val i livet? Det borde absolut finnas - och i Finland har vi flera olika yrkesgrupper som har till jobb att vägleda unga som inte riktigt vet vad de ska göra med sina liv och som kan hjälpa en med yrkesvägval, söka jobb, skriva cv:n osv. Googla nu på din hemkommuns webb och kolla vilka stödtjänster du skulle kunna vända dig till där. Jag tycker nog att du skulle behöva sätta dig med med en yrkesvägledare eller studiehandledare eller vad de nu kan kallas för på er sida Östersjön, för att i lugn och ro fundera på vad du riktigt vill med ditt liv. Det kan ju finnas saker du ännu inte känner till. Och de kan ju veta hur olika utbildningar funkar i praktiken. För exempelvis på sådana frågor som hur den svenska GMU-utbildningen fungerar kan vi ju inte svara lika bra som någon lokal sakkunnig. Så det är mitt råd idag, kolla vem du kan prata igenom dina valmöjligheter med. Lycka till!
Kram, Liselott