Gravid?
31.03.2021
Undrar om jag är gravid för hadde skyddat samlag med en kille och är inte säker om kondomen sprack eller inte och fick min mens några dagar efter men nu är det 8 dagar till min nästa mens borde komma men mina bröst har redan kännts ömma och svullna i ett par dagar, är detta normalt eller är jag gravid? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.04.2021
Hej,
Det låter normalt. Eftersom du har haft mens en gång sedan du hade sex så är det osannolikt att du skulle vara gravid (också med tanke på att ni skyddade er). Hur ont man får i brösten innan mens kan variera från person till person - men också från gång till gång. Tjejer känner oftast inte till alla de processer som hormonerna sätter igång i kroppen - så för oss själva kan det kännas ganska random att vi plötsligt får mer ont än vi brukar ha, men för kroppen själv behöver det inte alls kännas så konstigt.
Fortsätt att skydda dig då du har sex och OM din mens skulle vara sen så kan du testa dig, men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram,
Tessi