Gravid trots p-piller???
02.12.2020
Hej! Kan jag vara gravid trots att jag tar p-piller?
Jag har ätit två kartor av p-piller nu, (äter daylette), och i slutet av första kartan när jag åt de oaktiva pillren så fick jag min mens, men nu i när jag har ätit de oaktiva pillren från andra kartan så har jag inte fått den. Så undrar om mensen kan försvinna redan när man är på andra kartan eller behöver jag oroa mig för att vara gravid. (Har hört att vissa har ändå blivit gravida fast dom äter p-piller).

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2020
Hej,
I princip är det inte oroväckande fast blödningen uteblir, det är inte helt ovanligt. Och om du har tagit dina piller som du borde så har du inget att oroa dig över, MEN eftersom detta är första gången den uteblir och du så nyligen har börjat med dina piller så förstår jag att det väcker oro. Så jag tycker att du skall testa dig bara för att du sedan skall kunna slappna av. Ett test kan du köpa i butiken eller på apoteket, eller så kan du kontakta hvc och ber dem lägga en remiss till graviditetstest.
Kram,
Tessi