Hål upp i örat
16.05.2022
Hej, jag är 12 år och vill ta hål uppe i örat men jag undrar hur mycket det kostar om man tar 1 eller 2 hål på seppos guld prisma i Jakobstad??

Ungdomsinformatör Kix svarar
23.05.2022
Hejsan!
Håller med om att det är fint med hål uppe i örat, när de är uppe på kanten av örat så kallas de för en ”helix” eller en ”helix-piercing” :)
Eftersom en sån piercing far genom brosket, så behöver man ta dem med en nål, och inte med en piercing-pistol som guldsmedsaffärerna använder. Det är på många vis mycket bättre att ta alla piercinghål med en nål, men speciellt de i brosket så kan vara väldigt farliga att ta med en hålpistol eftersom det kan ”spräcka” brosket. Om du känner på ditt öra så känner du att öronsnibben är väldigt mjuk och sladdrig, för där finns inte brosk, men om du känner lite högre upp på örat så känns det skarpare. Det är det som är brosk, och örat är uppbyggt av sånt.
För att ta en helix-piercing så behöver du fara till en riktig piercare, på en piercing och/eller tatueringsstudio. Exempelvis Fist of Needles i Vasa gör sådana, som kostar 30 euro styck. Man måste dock vara 13 år gammal för en sån piercing (den kräver lite mera vård än vanliga örsnibbshål), och ha en förälder med sig som skriver under några papper. Både förälder och barn behöver också kunna styrka sin identitet med någon typ av ID. Men mera info om vad som krävs så kan man be om ifall man ringer dit och bokar en tid. Om ni hellre åker åt andra hållet så finns också Studio Laura Koski i Karleby. De gör också piercingar där. Vet dock inte om de har någon som betjänar på svenska.
Så vänta ett litet tag med det här och fråga dina föräldrar om du kan få lov att ta en helix exempelvis som en present när du fyller 13, och så ser ni till att ni tar den hos en riktig piercare. Det är det mest hygieniska alternativet som också läker bäst.
Lycka till!
Kram, Kix
Piercare