Hur ska jag göra
30.05.2019
Hej! Är en tjej på 21 år som tänkte göra värnplikten här i Sverige. Har blivit inspirerad av min kille som gör den nu, har pratat med chefen på mitt jobb så han vet mina tankar. Är fruktansvärt nervös, nojig, ångestladdad osv, över detta. Vill göra det, men starten är redan 29 Juli och min kille kommer äntligen hem efter 9 månader den 14 juni (vi är sambos) känns SÅ tråkigt att lämna honom nästan direkt i 4 månader. Jag trodde de fanns en start i september och då kändes det mer okej, men nu verkar det inte göra det. Utan de är 29 Juli eller 7 januari eller nästa år.
Jag som verkligen ville göra något nytt blev såklart väldigt besviken när jag såg detta. Vet inte hur jag ska tänka. Vet att det kommer bli väldigt jobbigt för mig och min kille om jag åker. Men ska jag stanna ”måste” jag stanna på mitt jobb som jag varit på i två år redan (mataffär). Men min chef sa att jag kunde utvecklas där, och bli kassaledare, och de är ju bra till CV och framtiden? Men det är ju militären oxå? Jag vet att jag kan göra militären nästa år, är ju bara 22 då. Och vara kassaledare detta år, men jag var så inställd på att få göra något nytt. Och så skäms jag för att jag nu sagt till alla att jag tänker göra militären och säga upp mig, ska jag då helt plötsligt bara ångra mig. Sen skulle det vara bra att jobba ett år och samla pengar då jag och min kille ska flytta om 1.5 år..allt känns så svårt just nu :(
Vet inte alls vad som är bäst. Vet inte ens vad jag själv tycker. Skulle vara skönt att höra någon utifrån som tänker lite åt en..:(
Juste, jag fick F på en extra matte kurs jag läste så är jag hemma istället för lumpen detta år så har jag chans att göra om den. Men vill bara inte göra mig själv eller någon annan besviken.
Kram en förvirrad och ledsen tjej Hanna

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.05.2019
Hej!
Märker att det är väldigt mycket som du funderar på just nu. Oavsett vad du väljer att göra så kom ihåg att det alltid går att göra ett nytt val efter. Ifall du känner att ”nej, det här vill jag inte göra”, så är det att fundera om och testa något annat. I dagens läge så är det många som funderar över att man måste göra rätt val och man är rädd för att göra fel val. Men saken är den att man vet helt enkelt inte på förhand vad som händer och hur det är, det är något som man måste ta reda på.
Vad vill du göra precis just nu? Om du nu bara tänker på dig själv, inte på vad din pojkvän och bekanta tycker och tänker, utan bara vad du vill! Vad vill du göra?
Tänk inte på vad andra tycker och tänker. Våra drömmar kan ändras, och våra planer kan ändras. Det viktiga är att du gör det som du vill och det du drömmer om. Testa på! Din pojkvän borde vara där och stöda dig, i och med att det är vad du vill göra. Prata med honom om detta (ifall du inte gjort det redan), berätta att du funderar över dessa alternativ men är osäker på vad du vill göra. Kanske han kan hjälpa dig på nått sätt.
Andas tio djupa andetag och sätt inte så stor press på dig själv! Vi är alla mänskliga och kan göra snedsteg ibland, och det är där vi lär oss mest genom att ta snedsteg. Ta hand om dig!
Kram, Ida