Inget sex
28.05.2023
Har varit i förhållande i 8 månader och i början ville båda ha sex ofta men nu på senast tiden är det mera en gång i månaden typ och då märker man att hon gör det bara för att man själv vill och inte hon. Misstänker att det är hormoner som förstör det hela i och med att hon har P ring men inte alltid haft det. Hon hade P piller förrut men då funkade det någorlunda bra men sen byte hon till p ring och sen det har hon vart totalt nedstämd mest av tiden och ingen sexlust överhuvudtaget. Märkte att när hon bytte till P ring så gick hon typ 1-2 veckor utan P piller och ring och märkte då hur hon var mycket gladare och hon ville ha sex och man kände sig älskad. Har själv frågat om hon vet om detta och hon är fullt medveten att det gör att hon inte har nån sexlust. Men när jag säger att det kanske är det som gör henne nedstämd börjar hon ropa på mig.
Just nu blir man helt ärligt deprimerad av att vara med henne, Hela tiden nedstämd och man får inte en gnutta av kärlek eller affektion tillbaka. Känner mig mera som en kompis eller till och med ensam fast jag är ihop med henne. För övrigt underbar flickvän och älskar allt med henne när hon är glad och hon visar att man är mera än bara en vän till henne.
Vet inte vad jag ska göra, Haft tanken på att göra slut med henne eftersom det verkar inte hjälpa att prata med henne när hon börjar ropa och vill inte lyssna. Själv tycker jag hon ska prova vara utan P ring ett tag och se hur det känns men vet att hon bara kommer börja ropa på mig och säga att jag stressar henne om jag gör det.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
01.06.2023
Hej,
Jag förstår att det är svårt att prata då hon går i affekt. Jag tänker att hon i detta läget kan känna en känsla av press och förväntan om att du vill ha sex då hon inte vill, och därav reaktionen om att höja rösten och bli osams.
Det som är bra att veta är att man aldrig kan jämföra sexlusten längre in i en relation med hur det var när man träffades. När man träffas är det mycket hormoner som gör att lusten är på topp, mycket är spännande och glatt. Sen brukar lusten småningom neutraliseras, och därmed brukar man hamna ganska olika jämfört med sin partner. Så är det för ALLA. Det allra vanligaste är alltså att man i ett förhållande har helt olika lust. Och så verkar det vara för er nu.
Visst kan preventivmedel påverka, men jag tänker att det också är viktigt att komma ihåg att det inte behöver vara den ända orsaken till varför man inte har någon sexlust. Och hur får man reda på vad som egentligen är? Jo av att prata! När man steppar in i ett samtal om lust och sex är det viktigt att komma ihåg att inte gå i affekt och föra fram samtalet på ett sätt som ”så här är du, det är du som..” alltså ett klandrande sätt. Håll samtalet mer neutralt, prata om hur DU känner men nämn kanske inte sexet nu till en början. Säg nåt av det du skrev till mig, alltså att du inte känner dig sedd, och att du är orolig för hennes mående. Berätta varför du tycker om henne. För mår man inte bra i botten, då har man heller ingen sexlust. Kanske du också skulle erbjuda dig om att använda kondom ett tag för att på så sätt ha en prevention som hon inte behöver ansvara för i detta läge, om hon upplever sig må dåligt av hormoner. Jag tänker att i nuläget behöver förväntan om sex läggas åt sidan, ni kan göra annat - kramas, berätta för varandra hur mycket ni tycker om varann, pussas, ligga nära. Så hon känner att det inte ligger en förväntan och press i luften, för känner man det så drar man sig bara mer undan och irritationen kan bli väldigt hög.
Kram!
Malin