Killar
22.03.2021
Hej, det är två 16åriga tjejer från Närpes.
Vi undrar varför går killarna på horor och varför är dom så kåta hela tiden.
De är inte fega på sociala medier men då man träffar de i verkligheten så verkar de vara blyga och vågar inte göra någonting.
Varför tänker de bara på sex, det är frågan.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2021
Hej,
Bra fråga, men den är inte riktigt lika lätt att svara på som man kunde tro. Det att killar i er ålder är "så kåta hela tiden" och "bara tänker på sex" stämmer delvis. Dels har det att göra med att deras hormonproduktion har vaknat och att kroppen (och hjärnan) får lite nya intressen. Det är med andra ord en helt normal del av utvecklingen - för både tjejer och killar. MEN det betyder inte att det skulle vara så för "alla killar", utan till en stor del handlar det också om den bild vi har av vad som anses "manligt". Med andra ord förväntas det av killar att de alltid skall vara redo för sex - och då är det någonting de uppfostras till. Detta sker till stor del omedvetet och är helt enkelt en del av den kultur vi befinner oss i och den syn på könsroller vi har.
Ni frågar också varför killarna "går på horor"? Då önskar jag att ni skulle vara uppmärksamma på vilka ord ni använder. Är det så att ni menar att killarna verkligen går på sexarbetare, eller att ni menar att killarna går på tjejer som har en annan sexualmoral än ni har själva? Ni kan själva välja var gränsen går för er egen sexualmoral, men ni kan inte fatta det beslutet för någon annan - eftersom det är deras eget val. Så att kalla andra tjejer för horor känns inte okej. Det bidrar till den bild vårt samhälle har av att tjejer skall ha andra regler än killar då det gäller sexualitet. Har inte tjejer samma rätt att ta för sig och känna lust som killar har??
Jag tror att det är rätt allmänt att människor beter sig annorlunda på sociala medier än de gör i verkligheten - och samma sak gäller nog för både killar och tjejer. Men precis som tjejer så kan killar också vara blyga och försiktiga. Som ni märker så är vi alla först och främst människor, och ganska få karaktärsegenskaper går att binda till bara det ena könet.
Kram,
Tessi