Kraftig mens
30.04.2023
Hej! Jag har haft mens i ca 2 1/2 år nu. I början hade jag mens i flera månader i sträck fast den var inte alls kraftig för det mesta. Jag måste endå gå omkring med skydd typ varje dag eftersom det alltid kunde komma lite.
Nu har jag inte haft lika lång mens alls, typ bara i 9 dagar men dagarna då det är kraftigast känns det för mycket. Jag vågar inte gå till skolan eftersom jag lätt blöder igenom efter ca 2 timmar och jag får sånadär ”blod cloths” som är flera centimeter stora. En gång var en sån lika stor som min handflata nästan. Just det verkar inte vara normalt och det gör mig väldigt obekväm.
På natten kan jag vakna flera gånger av att jag blött igenom fast jag har bindor som är för kraftigt flöde.
Jag vill heller inte riktigt vara med kompisar eftersom vi ofta far till olika människor som kanske inte har roskis vid vessan eller så kan de höra när jag öppnar bindan. Senast idag blödde jag igenom hos en bekants hus efter bara 2 timmar.
Jag vet inte vad jag ska göra, borde jag fara till sjukhuset med det här? Min mamma vet inte heller om hur jobbigt det är och jag vill inte tala om det med henne och då blir det ju jobbigt då hon snart märker att hon måste köpa massa bindor eftersom jag går igenom så många varje månad. Så kan jag få lite råd?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
02.05.2023
Hej,
Jag förstår att det är jätte jobbigt för dig! Jag vill ändå uppmuntra dig om att prata med din mamma om det, jag vet att din mamma är väldigt förstående, hon har mens själv också, om ej längre så har hon iallafall haft det i många många år och kan förstå hur jobbigt det är!
Om du trots allt vägrar berätta för din förälder så kunde din skolhälsovårdare vara någon som väldigt gärna hjälper dig! Hen har tystnadsplikt, alltså får hen inte berätta för någon om att du varit där eller vad du behövt hjälp med. Jag tänker att du behöver hjälp med sin rikliga mens! Då skulle ett preventivmedel vara en super lösning! Det kan din skolhälsovårdare hjälpa dig med, och om inte hen så kan hen hjälpa dig vidare till någon (en preventivrådgivning nära dig) som kan hjälpa dig med det. T.ex. p-piller kan minska mängden väldigt bra och du kan leva som normalt igen! Lycka till!
Kram!
Malin