Långvarig blödning vid akut p-piller
15.03.2023
Hej jag tog ett akut p-piller för 3 veckor sedan. För två veckor sedan fick jag mens. Mensen var som vanligt de första 5 dagarna av mensen. Men nu har blödningen inte ännu slutat. Det blöder inte rikligt men varje gång jag skall gå på toa finns det lite blod på wc-pappret och ibland finns det även lite blod på trosorna. Jag har alltså haft en blödning i två veckor nu. Vad beror detta på? Är det farligt?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
15.03.2023
Hej,
Efter att man tagit ett dagen-efter piller så kan mensen bli väldigt annorlunda. I detta fall har den dragit ut lite.
Det viktigaste är att du tar ett graviditetstest tidigast 3 veckor(det ska man faktiskt alltid göra trots att man fått blödning/mens efteråt) efter intaget piller samt ska du fundera över om det kan finnas risk för könssjukdomar, t.ex. klamydia. Om risken kan finnas behöver du testa dig! Jag är ganska säker på att blödningen snart avtar, och att du är tillbaka i din normala cykel snart igen, men dagen-efter-piller gör att mensen efter och eventuellt en till kan vara lite annorlunda! Inget farligt alls!
Kram!
Malin