Magproblem
27.03.2023
Hej!
Jag skickade för ca två veckor sedan in en fråga om vad som kan vara fel då jag alltid efter att jag har bajsat behöver gå och tvätta mig för att få bort alla rester, ibland till och med fler än en gång för att det kommer ut lite till efter att jag är färdig. Jag for till en läkare som undersökte mig, hon tyckte att allt verkade normalt men hon visste heller inte vad mitt problem beror på då jag inte hade något fel. Hon sa att jag inte behöver oroa mig över det, men jag gör det ändå när det påverkar mig så pass mycket. Har ni några tips? Har märkt att det är extra jobbit när jag har lite hårdare mage, kan det bero på att tarmen inte riktigt har helt tömts? Har alltså inga problem under dagens/nattens lopp etc utan endast i samband med att jag har bajsat. Vill verkligen ha hjälp för detta. Orolig

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
28.03.2023
Hej på dej,
Besvärligt men jättebra du varit till läkare så du vet att allt är normalt!
Förstås är detta besvärligt, men du ska veta att du inte är ensam om tarmproblem, bara det att vi sällan berättar om det. Absolut inget att skämmas för, vi har ju alla tarmar.
Du skriver att du kan ha hård mage, jag funderar då om du oftast har det, isåfall behöver du få råd om det.
Eller har du andra magbesvär?
Mitt råd till dig oavsett är att använda en pall då du sitter på toalettstolen, så att du sitter lite på huk, på så vis tömmer ändtarmen sig lättare och det är ett jätteviktigt råd vid just hård mage.
Gå på wc då känner att du behöver. Övertänk inte detta och låt inte magen styra ditt liv.
Helt ren blir inte ändtarmen, försök torka som "vanligt", duscha dagligen ändå och se att det kanske inte behöver vara ett problem?
Mvh, Anna, näringsrådgivare