Mellanblödningar
13.04.2021
Hej!
Jag har en p-stav som jag har satt in för snart 3 månader sedan och jag har fått problem med mellanblödningar. Jag har blött nästan dagligen i över en månad, men det är oftast en så liten mängd så det bara räcker med trosskydd. Blodet är ibland klarrött och ibland brunt och blandat med flytningar. I ca 2 veckors tid har blödningarna börjat lukta annorlunda, nästan stickande starkt. Jag tycker dock inte att lukten påminner om fisk, som jag läste på nätet att det kan lukta om man har fått någon infektion, utan nästan mer som väldigt starkt urin. Jag har inte klåda eller något annat besvär i underlivet, men lukten gör mig ändå fundersam. Kan det bero på att det är gammalt blod som kommer ut, eller kan jag t.ex. ha bakteriell vaginos? Annars brukar mensen lukta lite metalliskt, men dethär är nog någon helt annan lukt. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.04.2021
Hej,
Det är lite svårt att veta vad lukten beror på, men om du inte har några andra symtom på infektion (klåda, sveda, torrhetskänsla) så tror jag att lukten är mer en följd av att du hela tiden blir tvungen att använda trosskydd - men ändå blöder väldigt lite. Trosskydden precis som bindorna är väldigt plastiga, så då man har dem mot huden hela tiden gör det att värme och fukt stannar kvar invid huden och då ökar mängden bakterier.
Så mitt förslag är att du skulle försöka vara utan trosor och trosskydd på natten då du sover - då du antagligen inte blöder så mycket, och att du dagtid skulle testa med att använda menskopp istället. Menskoppen kan man använda också fast man blöder bara lite, och den är inte lika påfrestande för slidan som tamponger. Du kunde iaf pröva och se om det skulle hjälpa.
Om det skulle visa sig att det inte hjälper och att det ännu luktar starkt så kan du börja med att köpa t.ex. Vagisan - salva från apoteket, som återstället pH-värdet och bakteriefloran i underlivet.
Jag förstår att det är jätteirriterande att småblöda hela tiden, men vi håller tummarna för att det skall vara övergående. Om det fortsätter ännu i flera månader så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och ta upp saken med dem.
Kram,
Tessi