Mens
30.03.2021
Hej! Jag har ätit p-piller i ca 8 månader, och bytte sort för tre veckor sen. Skjutit upp min mens i tre månader så det var dags för den att komma nu. Är på dag två (dock på kväll av dag två så ca dag 3) av sockerpiller. Med förra ppillret jag åt brukade jag få min mens på 3 eller 4 dagen av sockerpiller, men denna gången fick jag slutet av dag ett, men dock så var det endast mörka flytningar. Detta har jag nu haft sen igår kväll och det har knappt ändrats i mängd. Vanligtvis brukar jag blöda normalt myxket och behöva använda tampong, men nu räcker endast trosskydd. Brukar inte ha så mycket bruna flytningar innan mens. Beror detta på att jag bytt p-piller eller ska jag vara rädd för att vara gravid, tagit alla piller inom 36 h (varav ett var 35 h ifrån det förra), men har aldrig missat ett piller. Amelia ronaldo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.03.2021
Hej,
Jag tror inte alls att du behöver vara orolig. Det normala då man är gravid är ju att man inte blöder alls - inte att man blöder i flera dagar.
Det är ganska normalt att mensen kan ändra då man byter p-piller, eftersom de kan ha olika hormonmängd och det därför påverkar kroppen på ett annat sätt. Med många p-piller är det också vanligt att blödningarna minskar. P-pillren påverkar slemhinnan som byggs upp i livmodern så att den inte blir lika tjock - därför finns det inte heller lika mycket att stöta ut därifrån och då är det naturligt att blödningen är mörkare och kan innehålla mer "bitar" eller "trådar".
Det låter med andra ord helt normalt.
Fortsätt att ta dina piller som du ska. Och kom ihåg att bara för att mensen ser ut på detta sätt denna gång så är det inte heller en garanti för att den alltid kommer att vara så utan det kan ändra från gång till gång.
Kram,
Tessi