Mens
02.05.2023
Jag blöder jätte mycket,vet int vad jag ska göra.Min tampong börjar läcka efter ca en timme och när jag sitter på wc så bara rinner det.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
04.05.2023
Hej,
Du är inte ensam om att ha rikliga blödningar. Och blir det jätte besvärligt för dig så finns det hjälp att få, i form av ett preventivmedel eller annan medicin.
Det vore bra om du berättade för din förälder att du blöder mycket och det är besvärligt för dig, så du kan få hjälp om vart du kan vända dig. Även hälsovårdaren på skolan är proffs på dessa frågor! Gå gärna dit och prata! Tamponger och bindor finns i olika storlekar, och det låter som om du behöver en tampong med större uppsugningsförmåga. Ibland kan det vara bra att ha binda de första dagarna när man blöder som mest, och sen i slutet av mensen övergå till tampong när det är lite mindre blödning!
Kram!
Malin