Mens eller bristning
16.07.2020
Hej!
Jag är väldigt orolig!
För 5 dagar sedan hade jag ett mellan tjockt borst handtag med kanter som är lite vasst runt inne i slidan! När jag tryckte in den kände jag att det skavde lite mot kanten till slid öppningen när jag tog bort skaftet så var det blod på, det var klarrött och med en liten klump i och jag kände absolut ingen smärta när jag hade den inne! Jag blödde mycket men blödde inte hela tiden. Det fanns blod inne i slidan och vid blygdläpparna! I förrgår började jag ha ont i nedre delen av mage, rygg och kände mig tröttare än vanligt! Jag har blött i 5 dagar men blöder betydligt mindre! Jag är jätteorolig om det är något farligt Och att det inte kommer sluta blöda eller om det är min mens! Jag har absolut inte ont inne i slidan! Orolig och osäker tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.07.2020
Hej,
Jag tycker att det låter som att det är din mens. Det är sannolikt att du skulle ha haft sönder någonting inne i slidan som skulle blöda så mycket och länge. Också om slidkransen brister kan man ju blöda, men det brukar blöda mindre och kortare tid än en vanlig mens.
Var försiktig med de föremål du stoppar upp i slidan och försäkra dig om att de är hela och rena och att du inte kan skada dig på dem. Men jag gissar att du nog skulle ha känt nån form av smärta medan du höll på OM blödningen skulle ha orsakats av handtaget.
Följ med helt enkelt, och om blödningen inte skulle upphöra eller om du skulle få andra symtom som inte stämmer in på att det skulle vara din mens så kan du besöka hälsocentralen och tala med en läkare. Men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi