Min pappa har tinder
14.07.2020
Hej. Jag måste fråga råd om en jobbig sak.
Mina föräldrar har varit gifta hela mitt liv och dom har för det mesta haft det bra men nu under dom senaste åren har dom bråkat väldigt mycket och när dom väl bråkar tar det nästan aldrig slut.
Mamma har ett ganska häftigt humör medans pappa är ganska tyst av sig och lyssnar aldrig på vad nån säger vilket mamma kan bli väldigt arg på vilket leder till att dom bråkar. Har hela mitt liv egentligen lyssnat på då dom bråkat men just nu är det som värst.
När jag va liten sa dom att dom kommer inte skiljas bara för att dom bråkar. Men nu så hotar mamma tillockmed med skiljsmässa om pappa inte bättrar sig och det har hon gjort i snart 6 månader.
När mamma frågar pappa om han ens älskar henne svarar han inte men då jag frågar honom hur han känner säger han att kärleken finns inte kvar. Blir så förkrossad av detta för min mardröm har alltid varit att mina föräldrar skulle skilja sig.
Men sen finns det också vissa dagar som dom är lyckliga tillsammans. Dom mår jag som bäst på. Men dom händer inte så ofta.
Nu till problemet... idag då jag kollade i min pappas telefon märkte jag att han hade appen Tinder. Jag klickade in på den och han hade gjort en profil och swipeat på vissa kvinnor. Jag raderade appen så mamma inte skulle se men är rädd att han kommer ladda hem den igen...
Vad ska jag göra? Ska jag berätta för mamma? ):
Vet inte vart jag ska ta vägen Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.07.2020
Hej,
Jag förstår att det är jobbigt att följa med då två personer man älskar bråkar. Och jag förstår att du önskar att allting skulle ordna sig och att de kunde vara lyckliga tillsammans. Men om vi tänker helt och hållet bara på deras relation så fungerar ett förhållande bara om båda två verkligen vill att det skall fungera - så om den ena eller båda två har "gett upp" så är det svårt att lösa problemen. Och hur brutalt det än låter så är det dina föräldrars beslut - om de t.ex. vill söka hjälp för att försöka lösa problemen eller inte göra det.
Jag förstår din panikkänsla och den hopplöshet du känner, och det är helt naturligt att du känner så. Men det är inte på ditt ansvar att ordna det - och du har varken möjlighet eller rätt att fatta beslutet för dem. De är trots allt vuxna människor.  De kriser som de upplever beror inte på dig, och även om jag förstår att det är skrämmande att tänka att de inte längre skulle vara tillsammans så finns det också en möjlighet att de två skulle vara lyckligare om de inte var tillsammans.
Men det kan jag givetvis inte veta, jag har ingen aning om vad deras problem beror på. Jag vet bara att relationer kan vara svåra, och svåra för andra att förstå även om man bor under samma tak.
Det var säkert en riktigt obehaglig upptäckt att märka att din pappa laddat ner tinder, men jag tycker kanske hellre att du skulle ta upp saken med honom än att berätta det för din mamma. Det är ju möjligt att hon vet om det, men om hon inte gör det så skulle det kanske vara en mindre katastrof om han berättade det själv än om du gjorde det. Som jag tidigare skrev så har du inget ansvar i detta.
Det finns nog ingenting jag kan skriva som skulle göra att allting känns bra just nu, men försök lita på att hur det än går så kommer det att BLI bra. Förändring är alltid obehagligt och skrämmande men det är deras beslut att fatta om de vill fortsätta försöka eller inte. Du kan föreslå att de kontaktade en äktenskapsrådgivning - för det skulle säkert vara bra om de fick tala med någon utomstående. Men det är inte nödvändigtvis så lätt att få någon annan att söka hjälp och även om de skulle göra det så finns det inga garantier.
Försök att själv tala med någon som du känner förtroende för. Både bråk hemma och skilsmässor är en kris för alla inblandade, det spelar egentligen ingen roll hur gammal man själv är så påverkas man ändå av det på ett sätt eller annat. Om du behöver tala med någon så kan du t.ex. kontakta hvc och se om du kan få hjälp därifrån.
Många många kramar och hör av dig om du behöver skriva av dig.
Tessi