Officer utbildning
06.07.2018
Hej! Jag vill göra reservofficer utbildningen via försvarsmakten. Vart hamnar folk efter utbildningen? Vilket jobb får man? Jag vill jobba med säkerhet när jag blir äldre som till exempel vakt. Säkerhetschef är en dröm för mig! korjoh

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2018
Hej korjoh!
Nu råkar vår kommunikatör från huvudstaben, Henrik, vara på semester, men som tur är så har han svarat på nästan samma fråga förr, så gå och kolla den här: https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/varnplikten/varnplikten/jobb-inom-militaren.
Om du vill bli något inom säkerhetsbranschen så är en reservofficerutbildning säkert en mycket bra grund. Därefter kan du studera tex till väktare. Det finns ett flertal utbildningar till det i Finland, googla så ser du var du har närmaste (det kan vara bra att gå en finsk utbildning också eftersom du kommer att behöva kunna båda inhemska språken för en karriär inom säkerhetsbranschen). Sedan kan du förhoppningsvis få anställning inom något säkerhets- eller vaktbolag och därefter avancera uppåt.
Lycka till! Liselott