Oregelbunden mens
19.05.2023
Min mens är sen hela tiden nu. Under det första året jag hade mens var den ganska regelbunden och kom på de dagar den skulle komma på. Men nu kommer den nästa aldrig. Jag skall egentligen ha mens nu men den har inte kommit än... detta stör mig och jag får alltid vara rädd ifall jag skulle få mens där jag inte har tillgång till wc eller binda.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2023
Hej,
Precis som du säkert har hört så är det vanligt att mensen är oregelbunden, speciellt då man är ung. Jag vet att det är en klen tröst just nu, men i allafall behöver du inte oroa dig över att någonting skulle vara "fel", och du vet att många andra tjejer har det precis som du.
Har du mens varje månad så räknas det ändå som att mensen är ganska regelbunden även om det kan kasta med ett par dagar åt vardera håll. Om du inte redan har gjort det så tycker jag att du skall ladda ner en mens-app till din telefon där du kan fylla i när du har mens. Då kan det vara lättare att följa med och se mönster i det. Det kan ju t.ex. hända att din cykel helt enkelt är längre än genomsnittet och då är det ingen vits att jämföra sig med personer som har en cykel på 28 dagar. Ofta kan man behöva fylla i appen i några månader innan man börjar se ett tydligt mönster.
Annars finns det tyvärr inte så mycket man kan göra åt saken annat än att försöka se till att man alltid har en binda med sig för säkerhets skull. Om man är i skolan så kan man också gå och be om en binda av t.ex. skolhälsovårdaren eftersom det inte alls är ovanligt att mensen kan komma överraskande.
Kram,
Tessi