Orolig
19.09.2020
Hej,
jag flyttade i mitten på augusti till en ny stad p.g.a studier men har känt mig helt orkeslös den senaste månaden. Jag kan vara uppe cirka 2-3 timmar helt normalt men efter det klarar inte min kropp av vardagen utan får ett starkt behov av sömn. Jag zoomas ut från vardagen å får ingen energi förrän jag har somnat och sovit cirka 2 timmar då jag orkar vara uppe en stund till.
Jag sover bra på nätterna ofta närmare 11 timmar... men ändå orkar jag inte vara vaken en hel dag. Förstår att alla nya intryck har gjort mig trött men skall man bli såhär trött? klarar ju inte ens att lyssna på en hel föreläsning före jag blir svag och behöver sömn. När jag skall göra läxor så kan jag inte koncentrera mig längre stunder innan jag behöver sova. Jag blir vinglig och svag. Försöker även äta regelbundet men det hjälper inte...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Psykiatrisk sjukskötare Malin svarar
23.09.2020
Nedan följer svar av två experter, Tessi Backas (hälsovårdare och sexualrådvigare) och Malin Knip (psykiatrisk sjukskötare)
Hej,
Precis som du skriver så är det i sig inte alls konstigt att man är trött då man påbörjat nya studier och flyttat till en ny ort. Det är betydligt tyngre än man tror att det skall vara. Man antar alltid att det bara skall vara roligt och spännande då man som ung flyttar till ett nytt ställe, och även om det många gånger inte är så dramatiskt så betyder det inte att det inte skulle vara tungt. (vilket också är anledningen till att vuxna människor oftast inte flyttar så mycket - just för att det är en stor psykisk påfrestning att börja om på ett nytt ställe.)
Så till en del tror jag säkert att det beror på flytten, men jag tycker ändå att det skulle finnas anledning att kolla upp saken med ett blodprov. Du kan tala antingen med hälsovårdaren för den skola du studerar i eller vid hvc. Ibland kan man lätt hitta anledningen till trötthet, t.ex. lågt hemoglobin. Fundera över om du känner av några andra symtom och diskutera saken med din hälsovårdare/skolläkaren eller en läkare vid hvc.
Det behöver inte betyda att det är något allvarligt fel på dig, högst antagligen är det inte det. Men kolla upp saken så får du själv sinnesro och kan koncentrera dig på att äta och sova regelbundet, så tror jag att det kommer att reda upp sig.
Kram, Tessi
Hej!
Det låter som en tung och jobbig situation du befinner dig i.
Det är nog precis som du skriver, förståeligt att man reagerar och blir trött i samband med att man flyttat och påbörjat nya studier men kanske förändringen i sig inte borde ge så där stora problem med trötthet
Jag föreslår att du kontaktar studenthälsovården för att utreda saken. Det finns ju olika sjukdomstillstånd som förorsakar trötthet, t.ex. underfunktion på sköldkörteln, diabetes, vissa blodvärden som kan vara för låga etc. Sedan finns det också en väldigt ovanlig sjukdom som heter narkolepsi som förorsakar abnorm trötthet och gör att man måste sova flera gånger varje dag.
Det viktigaste i detta läge är att man får undersöka om det finns någon kroppslig orsak till tröttheten så att man vet vilken behandling du behöver få. Om man inte hittar någon kroppslig orsak får man sedan fundera vidare över saken. Utmattningssyndrom ( s.k. "burn out") förorsakar också en abnorm trötthet.
Sköt om dig!
Mvh, Malin