pojke
24.03.2021
Hej, jag hade en pojkkompis som jag tog bort från snapchat för han gick runt och pratade och pratar ännu om att vi har haft sex fasst vi inte har gjort något för ska jag göra det måste jag ha känslor för personen. Nu då jag blockade han på snapchat har han kontaktat mig på instagram och jag vet inte vad jag ska göra?
thumbnail image1

Ungdomsinformatör Piia svarar
25.03.2021
Hej!
Du har rätt att bli förolämpad och upprörd av hans handling - att sprida falska rykten eller svartmåla en annan kan räknas som ärekränkning eller mobbning (även om han i det här fallet knappast menar det som det, utan antagligen försöker framstå som ”coolare än vad han är” framför sina vänner).
Det var oklart i din fråga om du hade pratat med killen om att du tar bort honom från Snapchat eller om du tog bort honom utan hans vetskap. Det är också svårare att ge råd eftersom jag inte vet mer om vilken typ av vänskap ni har haft eller på vilket vis din vän kontaktade dig på Instagram.
Att undvika den andra är ofta den första reaktionen när man känner sig förolämpad. Det är dock inte den bästa lösningen på lång sikt. Din vän kanske inte inser hur illa han har sårat dig.
Det kan vara en bra idé att diskutera detta – oavsett om du vill vara med honom som en kompis i framtiden eller inte. Om du inte är redo att prata ännu, låt honom veta att du vill ta distans från honom just nu på grund av att du hört att han går runt och sprider rykten. När du är redo kan du berätta för honom hur mycket hans handlingar gjort dig illa. Förhoppningsvis kommer han då förstå hur hans gärningar har känns för dig och sluta med dem, samt i bästa fall ta tillbaka det han sagt.
Lycka till!
Hälsningar, Piia