Pojvän in i milin
21.02.2017
Hej! pojkvännen har funderat flytta in tillsammans med mig eller om vi hittar en större lägenhet så flyttar vi till nått annat ställe istället. dock ska han in i militären först... så jag undrar, står militären för halva hyran då? Skulle lixom int vilja stå för hela hyran själv om vi bor tisammans. Min lön är väldigt varierande o ibland så dålig att då ja kollar på fpa har jag rätt till bostadsstöd men eftersom den är så varierande har jag inte rätt till det varje månad. :. Så det skulle bli så invecklat. Skulle gärna vilja veta något om detta innan vi flyttar ihop och det är för sent. Min ekonomi går redan nätt o jämt ut. Hon
Henrik Gahmberg
Försvarsmaktens kommunikatör Henrik svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.03.2017
Hejsan, vi har försökt få ett bra svar på din fråga, men inte lyckats. Jag tror det skulle vara bäst att du bokar en tid till ditt Fpa och har dem att se på det. Då kan de sätta in dina inkomster och så får du direkt veta vad och om du kommer att få något bidrag. De kan då också på sammam gång ge förslag på hur ni kan göra. Det kan hända att det finns något extra som han kan söka under sin militärtjänstgöring. Jag sätter in här under om jag får reda på något mera.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej
Det är möjligt att söka bostadsunderstöd från folkpensionsanstalten för den tiden man genomgår militärtjänst. Mera information får man från Folkpensionsanstaltens webbplats http://www.kela.fi/web/sv/varnpliktig
Kontakta Folkpensionsanstalten så fort som möjligt.
Med vänlig hälsning
Henrik Gahmberg