Porr i relation
12.04.2021
Hej
Jag undrar om min flickvän har rätt att bestämma om jag får se på porr eller inte? Hon vill inte att jag ska se på porr för att hon tycker det är fel att jag ser på andra flickor men jag fösöker respektera det men ibland så får ja lust att se på porr men jag vågar inte för hon blir sur om jag gör det.
Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.04.2021
Hej,
Det är en bra fråga du ställer, och situationen är inte speciellt ovanlig. Människor har olika stark sexuell drift, och det är ganska vanligt att konflikter kan uppstå just då det handlar om att titta på porr eftersom den ena kan uppfatta det som en form av otrohet. Människor har också väldigt olika inställning till porr, vissa tycker att det är okej - medan andra tycker att det är obehagligt. Generellt har man ju rätt att tycka vad man vill - men inte rätt att bestämma över vad någon annan skall tycka (eller göra i detta fall).
Jag har nog inget speciellt bra svar på detta, annat än att det skulle vara bra om ni diskuterade saken. Å ena sidan är det ganska vanligt att man kan känna osäkerhet om den andra människan "tittar på någon annan", å andra sidan så betyder det inte att din flickvän skulle vara mindre viktig för dig eller mindre vacker i dina ögon bara för att du tittar på porr. För dig är det antagligen två helt olika saker - men för henne känns det som ett svek.
Jag tycker inte att hon har rätt att bestämma vad du tittar på - lika lite som hon kan bestämma vad du fantiserar om. DU äger rätten till det. Men givetvis skulle det vara bra om du fick henne att förstå att det är henne du vill vara med - och det att du tittar på porr inte påverkar den saken. Jag tror att det oftast är skadligt i ett förhållande om man försöker begränsa den andra genom att förbjuda saker.
Jag har svarat på en liknande fråga som din, men ur tjejens perspektiv. Du kan läsa det här, så kanske du får något tips på vad du kan säga till henne om ni diskuterar saken.
Kram,
Tessi