Ridhjälm
05.04.2021
Hej! Jag undrar, kan man/får man sälja en ridhjälm som man har ramlat av med? Alltså som har fått en smäll, men inte har några synliga skador. Eller är det som att sälja en bilbarnsstol som man har krockat med? Ponnyn

Ungdomsinformatör Kix svarar
06.04.2021
Hejsan!
Tack för frågan. En hjälm som har fått en smäll ska kastas bort, så det vore oansvarigt att sälja den vidare. Även om det inte finns några synliga skador utanpå hjälmen kan det finnas funktionella skador inne i hjälmen som gör att den inte klarar att skydda huvudet vid nästa smäll. Redan det att tappa hjälmen i ett hårt stallgolv kan räcka för att skyddsfunktionen skadas så att hjälmen inte klarar en till smäll. Din jämförelse med bilbarnstolen var väldigt bra!
Överlag ska man helst byta ut sin ridhjälm vart tredje år ungefär, även om den inte varit med om något påfrestande.
Mvh, Kix