Sår i underlivet?
27.03.2021
Hej!
Jag har nyss skaffat ny kille och har en tendens att vara mycket spänd under första gångerna jag blir fingrad så det brukar ta ont (på grund av trauma från tidigare har jag svårt att slappna av med nya personer) men nu 3e gången jag blev fingrad av honom kände jag som vanligt smärta, inte alls på samma vis som det brukar, det tog ont att gå under upp till 4h efteråt, att kissa svider så utav helvete och jag kissade direkt efter och det kom blod på pappret och jag tänkte att det bara var ett litet sår vilket kan hända. Men det börjar bara blöda mer och mer, nästan som om att jag har mens men ändå inte så kraftigt att jag blöder igenom kläder men trosan blir nerblodad efter att ha haft på dem under dagen, men det ser heller inte ut som mens utan blodet är mer tjockt och som ”gammalt”. Borde inte heller ha mens för går på p-piller sedan 2 år och är mitt i en karta just nu, vad kan dethär bero på?
Känner inte smärta när jag går längre och svider nästan inte alls när jag kissar längre utan just nu är blodet största ”problemet”. Blodigt värre

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2021
Hej,
Min gissning är att du har fått ett litet sår eller spricka i slemhinnan inuti slidan, och att det är den som blöder. Det är inte farligt och det kommer att läka av sig själv MEN om det gör ont att bli fingrad inuti slidan så skall ni inte göra det innan du har slappnat av tillräckligt mycket. Det är inte meningen att det skall göra ont och att det är någonting man skall behöva "genomlida". Det är ett faktum att de första samlagen ofta gör ont för en tjej - men inte heller då är det någonting som man måste "klara av" utan man har alltid rätt att säga till om det gör ont, och glidmedel kan vara en god idé för att minska lite på friktionen - speciellt om man själv är spänd.
Det är en ganska utbredd missuppfattning som speciellt killar har att tjejer alltid onanerar genom att lägga in fingrarna i slidan - vilket inte alls är sant. Väldigt många tjejer onanerar enbart genom att smeka sig utanpå, d.v.s. vid blygdläpparna och klitoris. Så om man hoppar direkt på penetration (oavsett om det är med fingrar, penis eller någonting annat) så är det ganska vanligt att man spänner sig eftersom kroppen då inte har hunnit slappna av och göra sig beredd. Om ni tar god tid på er att kyssas och smeka varandra så att din kropp hinner bli upphetsad så hinner också ditt underliv slappna av och vidgas lite och du hinner bli fuktig - och det är helt rimligt att man inte skall ha någon form av penetration innan man är tillräckligt upphetsad. Då blir det tyvärr lätt som i ditt fall att det leder till dåliga erfarenheter som sedan gör att man blir ännu mer spänd.
Ta det riktigt långsamt och lär känna varandra på alla sätt, då blir det lättare att slappna av.
Kram,
Tessi