Sex
07.05.2023
Hej! Jag och min kille skulle försöka ha sex men det gjorde jätte ont då han försökte stoppa in den. Gör det ont första gången? 101010
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
10.05.2023
Hej!
Tack för din fråga! Det är väldigt individuellt, för vissa gör det lite mer ont och för andra mindre, vissa känner inte någon smärta alls. Men även fast det är första gången ska det inte kännas plågsamt eller ta jätteont. Sex är till för att man ska njuta och det är lika viktigt att du får göra det som din kille.
När man har sex första gången är det oftast väldigt spännande och kan även kännas nervöst. Det här leder till att man även spänner sitt underliv vilket gör att det är svårt för en penis att komma in i slidan. Det är slidans sätt att ”skydda” sig själv kan man säga. Därför är det viktigt att inte tvinga in något i slidan när den är spänd, det tar bara jätteont.
Förspel är väldigt viktigt när man har sex! Speciellt för tjejer. Det är tyvärr allt för ofta som man skyndar genom eller helt hoppar över de första stegen när man har sex. Trots att dessa steg är så otroligt viktiga. Det är såklart upp till varje par att avgöra vad som funkar bäst för just dom men ifall du vill ha lite tips på hur man kan gå till väga när man har förspel och slidsamlag kan jag lämna några länkar i slutet på svaret.
Kom även ihåg att sex är inte bara en fysisk grej utan det är också mentalt. Det är bra om du kan tala med din kille på förhand ifall du känner nervositet och det är även viktigt att ni har en bra kommunikation medan ni har sex så att ni båda känner er trygga och vet att den andra alltid är med på allt vad ni gör. Då är det mycket lättare att slappna av. Ni behöver inte skynda utan ta riktigt god tid på er och ta det steg för steg. Kom ihåg att sex är mer än bara penetration och det finns många sätt man kan ge njutning åt varandra på.
Jag rekommenderar också att ni använder glidmedel. Det är väldigt viktigt att du är tillräckligt våt när du har sex men ibland behöver man hjälp med glidet. Speciellt när man först börjar ha sex är det bra med lite extra hjälp eftersom man ofta spänner sig. Glidmedel går att köpa i vanliga matbutiker och brukar finnas på samma ställe som kondomer.
Det viktigaste är att ni inte utsätter dig för något som gör dig illa. Om din kropp säger stopp så då är det så. Då kan ni istället ta några steg tillbaka, experimentera med era händer eller varför inte pröva på oralsex. Ni kan också bara hålla om varandra eller smeka och kyssa varandra, vissa tycker det är väldigt upphetsande att se sin partner röra sig själv så det är också något man kan testa. Sedan kan ni pröva slidsamlag på nytt när du känner dig mer avslappnad och upphetsad.
Sex kan vara många olika saker och det brukar oftast lyckas bättre om man sätter mer energi på att utforska varandra och sig själv istället för att direkt trycka penisen i slidan. Om man tar god tid på sig och prövar olika saker samt kommunicerar med sin partner märker man vad man gillar och inte gillar och det brukar ofta leda till att man har ett bättre sexliv med sin partner. Kommunikation är jätteviktigt och det är bra om du kan vara ärlig med din kille om vad som känns skönt för dig och vad som känns mindre skönt.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp och kom ihåg att du alltid får skicka hit till Decibels frågetjänst ifall något blev oklart eller om du har något annat du funderar på. Jag lämnar några länkar här nedanför ifall du vill läsa mera om sex och förspel och hur man kan göra det skönt för sig själv och sin partner.
Hur blir sex skönt? - Umo.se
Gnidsex - Umo.se
Smeksex - Umo.se
Oralsex - Umo.se
Slidsamlag - Umo.se
Kram!
/Rosanna