Skin picking
06.03.2023
Hej jag har ett problem! Jag har nu ksk i 1,5 år haft till och ifrån problem med att jag rör i ansiktet för mycket. Jag vet att många brukar klämma finnar då och då men jag gör det för mkt. Lixom jag kan klämma på små knottror som inte ens är något att klämma på och orsakar typ acne helt i onödan,ibland kan ja sitta i typ en halv timme och bara klämma. Och det är så tråkigt att ha så dålig hy. Hur kan jag fixa detta problem? (:

Ungdomsinformatör Kix svarar
Kosmetologen Sanna svarar
09.03.2023
Hejsan!
Du kommer få ett svar i två delar, vi börjar med svar av kosmetologen Sanna:
"Tack för din fråga.
Jag kan sååå förstå att du tycker det är intressant att klämma på allt och att det lätt blir ett behov, jag jobbar som kosmetolog sen över 30 år och jag tycker fortfarande att det är jätte roligt då jag får göra en djuprengöring på en riktigt fet hud med stora pormaskar som ploppar ut ;)
Tyvärr har du alldeles rätt i att man får mera finnar och till och med acne om man klämmer och söndrar huden, för då slipper det lättare smuts och bakterier ner i porerna som lätt blir till inflammerade finnar, som sen i sin tur kan ge tråkiga ärr.
Nu skriver du inte om du använder rengöringskräm, ansiktsvatten och fuktkräm mm.
Om du inte redan använder rengöringskräm, rekommenderar jag att du börjar med en sån. De finns i olika sorter, som en kräm, eller gelee eller lödder, testa vad du gillar bäst. En gelee eller lödder passar oftast bättre för en fetare hudtyp med mera orenheter och en kräm brukar vara lite mildare och passa för torrare hudtyper. Man breder ut över ansiktet och tvättar bort med vatten. Man kan effektivera rengöringen genom att använda sk. ansiktssvampar. Små runda gula eller rosa svampar som säljs i par i kosmetikhyllan i varuhus.
Ansiktsvatten tar bort sista resterna av rengöringen och normaliserar hudens ph värde. Huden ska helst vara lite sur för att motstå smuts, luftföroreningar och annat, hudens ph värde ska vara runt eller strax under 5.
Ju fetare hud man har desto mera basiskt ph (för högt, över 7), värde har huden och då trivs bakterier som ger finnar och inflammationer bättre. Med ansiktsvatten blir hudens ph värde snabbt surt igen.
En bra fuktkräm kunde du också ha, en tunnare gelee om du har lite fetare hud som lätt börjar blänka och en fetare kräm om din hud är torrare och lätt känns stram. Om man inte använder en fuktkräm torkar huden lätt ut och börjar kännas stram.
Om hudytan är torr och uttorkad kan inte talgen i porerna komma ut och det blir kvar inne i huden och blir lätt till inflammerade finnar och knottror.
Se till att din fuktkräm inte är för fet, då får du mera finnar och pormaskar, men inte heller för lätt, då ger den inte tillräckligt med fukt och din hud blir torr och stram.
En bra hudvård innebär rengöring och ansiktsvatten varje kväll, sen fuktkräm. På morgonen räcker det att bara torka huden med ansiktsvatten och sen fuktkräm.
Om du ännu känner att du vill göra mera för att huden ska se och må bra, är en mask en gång i veckan ett bra komplement och eventuellt peeling 1-2 gånger i månaden som rengör lite djupare ner i huden.
Genom att se över din hudvård och försöka följa dessa råd, minskar dina finnar och knottror och då kanske du har lättare att låta bli att klämma på allt.
Stor kram från kosmetologen Sanna"
Najs med så detaljerat och långt svar av Sanna :)
Sen vill jag, Kix, lägga till följande angående behovet att knapra på sin hud:
Orsaken till varför vissa människor kan ”fastna” i att klämma porer och överlag knapra på huden kan vara många, det är rätt vanligt, och för vissa kan det upplevas som lugnande medan man gör det - även om det sen leder till problem med huden. Något du kan fundera på är om du överlag är stressad, för just skin picking är nåt som kan bli värre under perioder av stress. Om det är så, så försök att ta hand om dig själv och dina rutiner, för att minska stressen. Om det finns något skilt som stressar dig så kan det vara bra att prata om det med någon.
För en del kan skin picking börja kännas nästan som en tvångsmässig grej som man inte själv kan styra, och om det blir så, så är det också bra att fara och prata med någon sakkunnig om det, eftersom det finns hjälp för sånt.
Ibland kan man också börja knapra på huden för att man så att säga har rastlösa händer. Då kan det hjälpa att ha någon sorts fidget toy som man kan sitta och peta på istället, kanske exempelvis en av pop-it modellen (bildexempel HÄR).
Hoppas din hud blir bättre snart!
Kram, Kix