Smärta vid samlag osv
17.05.2022
Hej!
Har haft problem med smärta vid samlag i 2,5 år. Det gör ont vad man än sätter in. Blöder alltid efter penetrerande samlag. Min pojkvän vet om att problemet finns men han vet inte att det är ett konstant problem. Och jag har lovat att alltid säga när det gör ont, men det gör jag inte längre, för skulle jag alltid säga så skulle vi aldrig ha penetrerande sex, för det gör alltid ont.
Jag har sökt hjälp. Jag har sökt hjälp via hälsovårdare, via gynekolegarna vid jeppis sjukhus, och via sexologer.. Har tagit upp mina problem åt så många olika människor att jag tappat räkningen. Har provat på alla möjliga krämer och kurer och tips. Jag har provat allt. Sexologen som jag besökte sist sa att hon har slut på tips, hon vet inte vad jag ska göra längre. Jag är så trött på att försöka få hjälp och jag är så trött på det här problemet. Jag vill bara kunna ha sex som en normal person.
Min kompis tipsade om att jag skulle besöka en privat gynekolog. Det gjorde min hälsovårdare också. Jag har inte råd med det, och det som Finlands kostnadsfria sjukvård har att erbjuda är nästan skrattretande.
Vad ska jag göra? Jag vet inte vad jag ska göra längre, vem jag ska ta hjälp av
Lessen människa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.05.2022
Hej,
Jag är hemskt ledsen att du inte har fått den hjälp du skulle behöva från den offentliga vården. Jag förstår att det känns tröstlöst att du har testat på så många olika saker utan att det har lett till resultat. Eftersom jag inte vet vilka saker du redan testat på så är det också svårt att komma med konkreta tips eftersom det för dig bara skulle kännas frustrerande att få samma råd som du redan testat gång på gång.
Du skriver att du alltid blöder efter penetrativt sex, och det är en konkret sak som måste utredas, eftersom det inte skall vara så. Man måste med andra ord kolla upp vad det beror på och varifrån blödningen kommer. "Risken" med att du tvingar dig själv att ha sex trots att det gör ont är också att din kropp lär sig att sex är någonting som skall göra ont - vilket leder till att du spänner dig och att det då gör ännu mer ont. Så precis som din hälsovårdare och din kompis så tycker jag att du skall boka en ny tid till gynekolog, där huvudsaken INTE är att det är en privat gynekolog utan att det är en BRA gynekolog. Det finns aldrig någon garanti för att gynekologer som har privat mottagning är bättre än de som jobbar inom den offentliga vården (ofta gör de både ock) men vi behöver hitta en gynekolog till dig som vet mer om just samlagssmärta och vågar ta tag i saken.
Jag förstår att ekonomin kan begränsa var man söker vård, och tyvärr har jag inget bra svar där. Kanske din pojkvän kan hjälpa till att betala för besöket hos en privat gynekolog eftersom det skulle gynna er båda att du fick hjälp. Men om den ekonomiska delen blir oöverkomlig så blir du helt enkelt tvungen att fortsätta kräva att få hjälp via den offentliga vården, och om du inte upplever att de kan ge dig hjälp där så får du försöka be dem ge dig en remiss vidare till någon som vet/kan eftersom dina problem bara fortsätter.
Du är ju en ung människa och precis som du skriver så borde du ha rätt och möjlighet att njuta av sex. Jag vill tro att du kan få hjälp med dina besvär, och jag hoppas att du har kraft att fortsätta kräva vård även om det känns som en uppförsbacke. Du har rätt att få hjälp i denna sak och det finns hjälp att få - det gäller bara att hitta rätt person som kan hjälpa.
Många kramar,
Tessi