Stark men svag
06.01.2021
Hej,
Jag är hela tiden rastlös men trött. Jag årkar inte göra något men skapar ändå hela tiden planer. Jag kan inte sova på nätterna och somnar av trötthet/sorg cirka 4 på natten. Jag vet inte vad som händer men jag överreagerar, får panik, äter inte,känner skuldkänslor för allt jag gör och inte gör. Vill vara alla tillags men inombords mår jag puton. Skulle bara vila ge upp men då tänker jag på mina föräldrar och då gör jag inget. Vet inte hur länge jag årkar.

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.01.2021
Hejsan <3
Tack för att du skrev in till oss. Du förtjänar att må bättre än det du beskriver, och bara du orkar vara stark och kämpa ännu lite till så kommer det bli annorlunda!
Nu vet jag inte om du redan ser någon professionell om dina problem, men jag skulle nog starkt rekommendera att du träffade exempelvis en kurator, skolpsykolog, eller helt enkelt bara bokade en tid till din närmaste hälsocentral för att få hjälp på traven med vart du kan söka dig <3 Jag vet tyvärr inte tillräckligt om din livssituation för att veta exakt vart jag ska guida dig, men du behöver absolut tala om det här med någon, det är för mycket för att du ska bära på det själv! Om det känns för mycket just nu att fysiskt gå och träffa någon, så kan du också använda dig av Ärligt Talat-chatten, samt ringa till Kriscentret Valos krislinje. Du får förstås alltid skriva in hit igen också!
Något av det bästa vi kan lära oss här i livet är att våga be om hjälp, fastän det ibland kan kännas som ett stort steg. Något av det bästa jag själv har gjort i mitt liv är att ha lärt mig ta emot hjälp, och inte tro att jag klarar allt på egen hand. Jag mådde också väldigt dåligt en gång i tiden (ungefär i din ålder), men är mycket tacksam nu idag för att jag orkade genom det, och för att jag med tiden lärde mig att tala om det med andra. Våga tro mig när jag säger att det blir lättare också med åldern och erfarenheten man får med den!
Det låter som att dina sömnproblem är en starkt bidragande orsak till varför du mår så dåligt? Ingen kan må riktigt bra utan sömn. Knappast skulle ditt mående helt fixas om du sov bättre, MEN det skulle i alla fall ge mera kraft att hantera vardagarna bättre. Du skriver att du planerar saker men inte orkar genomföra planerna. Det att du planerar tyder ju på att du ändå har kvar din VILJA att göra saker, vilket är ett bra tecken, men sen att du inte orkar är också förståeligt. Jag föreslår att du samtidigt som du går till någon professionell med resten av ditt mående också ber om hjälp med sömnen. Det kan vara att du behöver medicinsk hjälp med den, det finns bland annat melatonin-tabletter som används som sömntabletter att fås receptfritt på apotek (och också på vissa större varuhus, där de har vitaminer och sånt). Melatonin är ett naturligt ämne som vår kropp själv också utsöndrar för att göra oss sömniga, så på det viset är den inte farlig (även om man ändå inte ska ta mer än rekommenderad dos).
Nu är inte en tid att vara alla andra till lags. Nu är det dags att vara dig själv till lags, lyssna på vad DU vill, och inte gå emot dig själv. Ta hand om dig själv, och ta hand om det inre barn du har inuti dig. Vad behöver det just nu för att må bättre?
Sist och slutligen: Att vara stark handlar inte om att vara stark och orubblig som en tegelsten. Att vara stark är att vara som en videkvist, som är böjlig och mjuk och följer vinden, men vågar växa trots att det ibland stormar så att den nästan går av. Du kan växa, du kan bära blad och nya knoppar och bli ett klokt gammalt träd med rötter som rotats djupt ner och tagit ett stadigare grepp om livet efter varje storm. Våga tro det <3
Många kramar, Kix