Tidig mens efter sex
16.05.2022
Hej
Det har nu hänt två gånger i rad att min mens har kommit en vecka tidigt efter att jag haft sex. Den har börjat 1-2 dagar efter jag haft sex. Jag blöder lika mycket som jag brukar under mensen men känner dock inte av någon mensvärk vilket jag brukar ha ganska starkt.
Min mens har i flera år varit super regelbunden och varit max 1-2 dagar tidig eller sen så detta är ovanligt för mig. Det är sjukt störande då jag har haft mens 3 gånger på två månader. Borde jag kolla upp detta? Vart gör man det i så fall? Blodigt värre

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.05.2022
Hej,
Det är jättesvårt att veta bara på basen av det du skriver om det har ett samband med att du har haft sex att du började blöda eller om det bara var ett sammanträffande. Som du vet så är det helt normalt att mensen kan vara oregelbunden - även om den alltid tidigare varit regelbunden och i sig betyder det inte att någonting skulle vara fel. Om du har sex regelbundet (d.v.s. också andra gånger än de två gånger som sammanfallit med att din mens kommit för tidigt) så låter det mer som ett sammanträffande.
Men ingenting utesluter att du kollar upp saken om det oroar dig. Då föreslår jag att du kontaktar preventivrådgivningen i din hemkommun och bokar tid dit. Jag förstår att det känns irriterande att blöda oftare än normalt.
Kram,
Tessi