trång förhud
21.01.2021
Hej! Jag är 17 år och jag har alltid runkat så att jag aldrig riktigt dragit hela förhuden bakom ollonet. Det funkar att göra det om jag inte har stånd, men genast när jag har får stånd och drar förhuden bakåt så är den väldigt spänd. Det tar nästan lite sjukt att ha den bakom ollonet när min penis är i full stånd. Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.01.2021
Hej,
Det är inte alls ovanligt att ha trång förhud, men om den är så trång att det gör ont att dra den bakom ollonet så tycker jag att någonting borde göras åt saken så att det inte orsakar problem för dig t.ex. att ha sex.
Du kan förstås börja med att undersöka hur ont det gör. Om du t.ex. innan duschen smörjer in ollonet med olja och drar tillbaka förhuden så mycket det går. Så att du på sätt och vid försöker tänja ut den lite. Detta går knappast på bara några veckor utan behöver säkert göras under en längre tid, och det beror ju mycket på hur trång förhuden är. Det är inte meningen att du skall utsätta dig själv för smärta - så om det gör för ont så skippar du det och bokar direkt en tid till läkare.
Tillsammans med läkaren kan ni fundera över dina alternativ. I vissa fall kan det räcka med att läkaren skriver ut en salva (kortison) som gör huden lite tunnare och därför lite mer elastisk. Men denna behandling används främst om förhuden bara är lite för trång, så om det inte ger önskat resultat är nästa steg ett ingrepp. Det låter dramatiskt men det är frågan om en ganska liten operation och resultatet brukar bli bra.
Det är ju bara du själv som vet exakt hur trång din förhud är, så du måste själv fundera över om det räcker med att du försöker töja ut den lite själv eller om du direkt skall kontakta läkare. I så fall bokar du en tid till en läkare vid hvc, som vid behov skriver en remiss vidare (eller skriver ut kortison). Oroa dig inte - det går att åtgärda och det är värt att göra någonting åt saken om det orsakar smärta just nu.
Kram,
Tessi