Tror jag e bi
29.03.2021
Hej! Jag har alltid tyckt om pojkar men det senaste året har jag haft ett crush på min bästa kompis(tjej) eller jag tror jag tycker om henne. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för jag är inte säker men jag brukar ju titta på tjejer ibland och jag tycker ju dom är snygga och jag blir ju tänd av dom men samma med killar. Jag vågar inte fråga någon om det heller. Finns det något sätt att testa om jag e bi? Hjälp snälla

Ungdomsinformatör Kix svarar
06.04.2021
Hejsan! :)
Tack för din fråga. Det är normalt att man i din ålder funderar på sin sexuella läggning, och också bra att man är öppen för att fundera på det!
Jag tycker du ska vara öppen för att du kan vara bi, men du behöver inte så att säga ”bestämma dig”. Sexualiteten kan vara rätt flytande och det är helt okej att man ibland är osäker på vilken ”etikett” man vill identifiera sig med. Det är också helt okej att byta etikett eller att inte vilja identifiera sig alls, utan bara liksom go with the flow och gilla den/de personer man råkar gilla för stunden.
Det finns inget sätt att ”testa” din sexuella läggning – det är bara du själv som i slutändan vet.  Det är hur det känns för dig som är huvudfokusen i frågan. Och speciellt som ung person kan det vara svårt att veta, den vetskapen kommer mera med åren när man får mera erfarenhet av vad man gillar och inte. Du skrev att du tycker om pojkar så det verkar du vara rätt säker på just nu. Om du skulle kunna tänka dig att vara i en relation med en tjej på samma sätt som med en kille och göra liknande saker med henne som med en kille så är det ett starkt tecken på att du kan vara bi. Men mitt bästa råd är att ta det som det kommer, och fortsätta möta andra människor med ett öppet sinne :)
Om det hjälper så kan du försöka att tänka mera på hur du tycker om människor i ditt liv på en individnivå, och just nu inte fundera så mycket på vilket kön de är av, utan se vad som händer om du bara låter dig själv känna allt vad du känner. Och om det känns extra fint och spännande med någon så våga lita på den känslan och inte avvisa något som potentiellt kunde bli nåt fint, bara för att det kanske inte passar in med de uppfattningar du haft om dig själv från förut.
Du skriver att du inte vågar fråga någon om det här med sexualiteten. Ifall du vill prata mera om det så får du gärna skriva in hit, eller så kan du följa/ta kontakt med exempelvis Regnbågsankan eller Seta ry för att lära dig mera om sexuella minoriteter :) Om du ändå känner i något skede att du vill prata mera om det med någon irl så kanske ett besök till kuratorn på din skola skulle kunna vara en idé eftersom hen har tystnadsplikt..? Men du måste inte om du inte vill.
Spännande det med din tjejkompis <3 Jag svarade på en annan fråga om att ha en crush på sin tjejkompis nyligen, om du vill läsa svaret på den så hittar du det HÄR.
Btw, skrolla ner efter det här svaret så ser du att du har fått en fin kommentar på den här frågan :)
Lycka till!
Kram, Kix