Underliga flytningar
04.04.2021
Hej. Jag har under de senaste 4 dagarna haft underliga, mens liknande flytningar som är väldigt mörkbruna, typ som gammalt blod, och ibland lite rödbruna. Det kommer inte jätte mycket, men så pass mycket att jag bör använda ett mensskydd. Jag har inte haft det här förr och jag undrade om det är något jag borde vara orolig över och vad det ens är för något? Jag äter ppiller och får alltid min mens på den tredje dagen av placebo pillerna och min mens ska inte komma förrän om 1 vecka och då jag började få de här flytningarna var det 1 och en halv vecka tills jag skall få min vanliga mens. Kommer det fara bort innan jag får min vanliga mens och är det normalt att få sådana flytningar? tjej1234

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.04.2021
Hej,
Det är inte helt lätt att veta vad dina mellanblödningar beror på. Om man t.ex. äter ihop flera kartor så är det ganska vanligt att man får mellanblödningar - men de kan komma även om man äter sina piller "normalt". Det är i sig ingenting att oroa sig över och är inte ett tecken på att någonting skulle vara fel.
Jag kan inte svara på om de kommer att försvinna innan din mens eller om de kommer att hålla i sig fram tills mensen, men min gissning är att de upphör då mensen är över, och att mensen kan vara lite mer sparsam än normalt eftersom du redan har blött en del.
Om det skulle vara så att det upprepar sig varje månad att du får mellanblödningar så kan du diskutera saken med preventivrådgivningen och eventuellt byta piller till en sort som har en annan hormonsammansättning. Men du behöver som sagt inte oroa dig.
Kram,
Tessi