Utmattad?
24.05.2023
Hej, jag känner mig så slut. Vet inte hur jag ska orka, har just kommit från en sju veckors praktik och började sommarjobba direkt efteråt. Känner att jag skulle behöva ledigt, men samtidigt kan jag inte eftersom jag som studerande behöver pengar. Ibland tänker jag så att det handlar bara om pengar och att allting löser sig. Men jag har ett 100- procentigt avtal påskrivet. Vilket betyder att jag jobbar hela sommaren tills studierna börjar igen. Får höra från föräldrar och farföräldrar att jag ska jobba för att jag behöver pengar. Men de tänker inte överhuvudtaget på välmåendet. Har även kännt en längre tid att något är på tok, är mycket sjuk/förkyld osv. Vattnet i vattenglaset svämmar över. Tips för att överleva?
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
25.05.2023
Hej!
Tack för din fråga! Det är en besvärlig situation du befinner dig i men som säkert väldigt många, speciellt människor i din ålder kan relatera till. Balansgången mellan vad man känner att man borde göra och vad man mår bäst av att göra. Det kan vara väldigt svårt att acceptera att man behöver en paus och ännu svårare att tillåta sig själv att verkligen ta en.
Jag tycker att du helt och hållet ska strunta i vad dina föräldrar och andra säger om den här saken. Du är vuxen och du ansvarar för ditt eget liv, din egen ekonomi och framför allt din egen hälsa. Om du behöver ta en paus och skära ner på jobb eller skola för ditt välmåendes skull så är det ditt beslut att ta och det är ett väldigt moget och ansvarsfullt beslut.
Att dra i bromsarna och tillåta sig själv en paus är INTE ett tecken på svaghet eller lathet utan det visar endast att du känner dig själv och att du gör ett taktiskt beslut för din egen hälsa och ditt välmående. Ju längre man går omkring och mår dåligt och känner sig utmattad desto svårare kan det vara att ta sig ur det, i värsta fall kan man bli utbränd och det kan vara både svårt samt ta tid att återhämta sig från det. Därför är det bra om man gör sitt bästa för att förebygga mental ohälsa och utmattning genom att ta pauser och låta huvudet och kroppen vila mellan varven. Det är både smart, ansvarfullt och lönsamt i längden.
Det viktigaste för dig i nuläget är att du skulle få prata med någon som du kan bolla dina tankar och planer med. Någon som kan hjälpa dig att strukturera upp vad som är viktigt för dig, vad du prioriterar, vad du måste göra och vad du kan skära ner på men också någon som du kan prata med om ditt mående.
Jag kan inte tala om för dig hur du ska göra med jobbet eller studierna men det är viktigt att du vet att om det blir för mycket med 100% har du all rätt att tala med din chef och se ifall det skulle gå att justera dina arbetstimmar. Jag tycker också att du ska ta kontakt med din studievägledare och berätta om ditt mående och din oro för utmattning. Du kan be att få göra upp en individuell studieplan om det känns för tungt att börja studera för fullt på hösten. Kanske du kan ta lite färre kurser och köra i ett lugnare tempo. Det kan såklart göra att du måste ta igen det du missat senare eller att du inte utexamineras inom den tiden du först tänkt men det är verkligen inte hela världen. Det viktigaste är att du mår bra och tar hand om dig själv.
Som studerande har du tillgång till både studievägledare samt studenthälsan som kan hjälpa dig med dessa frågor men du kan också ta kontakt med ungdomsuppsökare och välmåendecoacher. Deras jobb är att hjälpa människor att strukturera upp sitt liv, sortera ut vad som är viktigast och vad som bör göras, dom kan också hjälpa dig att skriva mejl, ringa samtal och få kontakt med rätt personer samt finnas där som ett mentalt stöd för dig.
Jag rekommenderar i första hand att du pratar med din studievägledare och sedan tar kontakt med Resurscentret Föregångarna <--länk, (din kommun borde höra till deras verksamhetsområde) där hjälper dom dig att strukturera upp ditt liv och dina studier. Resurscentret Föregångarna är en lågtröskeltjänst och det är helt gratis. Det är många studerande som söker sig dit när det hopar sig med jobb, skola och välmående. Där finns handledare och experter inom jobb, studier, ekonomi och livshantering samt en socialhandledare som ger samtalsstöd.
Det viktigaste i din situation är att du förstår att det är okej att inte alltid vara okej. Man får vara utmattad och man får dra gränser. Man får även säga till varje person som har någon åsikt om vad man borde göra med sitt liv att dom kan ta sina åsikter och köra upp dom någonstans. Även om det är ens föräldrar eller far-/morföräldrar. Det är upp till dig att ta beslut för ditt eget bästa. Du har inte bråttom någonstans och du får ta saker helt i din egen takt och följa din egen väg. Kom ihåg att du är långt ifrån ensam om dina känslor och problem men minns också att inte jämföra dig med någon annan. Gå din egen väg och håll ditt huvud högt. Du kommer fixa det här oberoende hur länge det tar eller vilken väg du går, oberoende om det går upp eller ner. Jag är i alla fall stolt över dig.
Kram och Lycka till!
/Rosanna