Viktnedgång
14.04.2021
Hej.
Jag har länge försökt gå ner i vikt nu och äter ca. 1600 kcal per dag vilket ger mig 400-500 kcal underskott per dag. Nu undrar jag om jag går ner lika mycket i vikt om jag skulle äta bara sötsaker i en dag och nå 1600 kcal och vara på 500 kcal underskott som då jag äter hälsosamt och når 1600 kcal? Är alla kalorier samma?
Låt oss säga att jag äter en måltid som är 400 kcal som är t.ex kött,potatis och sallad. Går jag upp mera av att äta glass som är 400 kcal eller är det samma som måltiden?
Hoppas ni fattar, detta blev invecklat (:

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
19.04.2021
Hej!
Det är nog så att all energi eller kcal är likvärdig,  tex om du äter smörgås med pålägg, frukt och ett glas mjölk så kan det då ge samma kcal-intag som tex viss mängd sötsaker ger men skillnaden är att du i den första måltiden får näring av olika slag och en längre och behagligare mättnadskänsla, det i sin tur hjälper dig att göra kloka kostval. Angående så kallade kloka kostval så får man ju förstås även göra mindre kloka kostval fastän man försöker minska i vikt, det är hur man oftast äter som spelar roll, hur man äter mer sällan spelar ingen roll.  Kom ihåg att njuta av den goda maten! :)
Jag kan nu inte hålla mig men jag måste varna för att räkna kcal för noggrant, det kan tyvärr leda in en på ohälsosamma vägar som kan vara svår att märka av.
Med det sagt önskar jag dig lycka till!
Anna, näringsrådgivare