Vill inte vara vänner längre
26.01.2021
Jag har en så kallad ”vän” som jag inte vill ha ngt att göra med längre och har känt såhär i flera år, men har ändå fortsatt vara vän med hen. Kommer kalla hen för ”X”. Hen är ibland snäll och ibland väldigt toxic. Vi är i samma friend group, därför kan jag ju inte direkt ”dumpa” X. Pls help

Ungdomsinformatör Kix svarar
27.01.2021
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss. För det första vill jag säga att jag kan förstå hur jobbigt det här måste vara för dig, jag har själv haft egen erfarenhet i ämnet.
Om man börjar känna att en vänskap tar mycket mera än vad den ger så är det nog mycket riktigt dags att göra något åt det. Du ska inte behöva ha ångest över saker som den här vännen gör. Och du ska lita på dina egna upplevelser av hen. Du behöver inte känna dig som en dålig människa för hur du beskrev X i hemliga rutan. Vissa människor ÄR sådär, tyvärr. Inte helt sällan rör det sig om någon typ av odiagnostiserad personlighetsstörning som de inte fått hjälp med ännu. Säger inte att din vän nödvändigtvis har nåt sånt alls – bara att du ska lita på din egen intuition kring personen för att det faktiskt finns människor som är såna och kanske inte riktigt förstår det själva;  och det gör dem inget gott heller att man låtsas som att man är okej med beteenden som inte är det (fastän man kanske inte säger nåt för att man vill vara snäll).
Du säger att du inte kan dumpa hen pga kompisgruppen – men som det är nu så är det heller inte hållbart. Samtidigt så låter det ju inte riktigt heller som att dina andra vänner är hemskt förtjusta i X’s beteenden.
Beroende på hur ”konflikträdd” du är så kanske du kunde började konfrontera X när hen gör något som du inte tycker är okej, eller när något verkar konstigt eller lite för ”bra för att vara sant” (ifall hen brukar ljuga). Då har X två alternativ – antingen ta tag i sitt beteende för att hen märker att det får konsekvenser, eller sluta umgås med dig för att hen blir irriterad på att du pekar ut hens beteende. Oavsett hur det går då så är det en långsiktig förbättring för dig, fastän det kan vara rätt jobbigt att göra (och potentiellt trigga manipulativa sidor i hen).
Ifall det känns för påtagligt att konfrontera de enskilda sakerna så kunde du istället ha en diskussion direkt med X om det hela. Så kanske kan du helt enkelt bara berätta åt X hur du känner och att du tror hen kanske skulle behöva få hjälp med sitt beteende. Här är det igen två sätt det kan gå på – antingen gör X som du säger eller så blir er relation sämre till varandra, och i vilket fall som helst så verkar det inte som att det skulle påverka dig speciellt negativt om er relation skulle bli sämre.
Jag vet att du bara vill vara snäll och att det här är jättejobbigt nu, men du kan också försöka tänka att du på sätt och vis gör X en tjänst också genom att ta de här sakerna till tals. Hen kommer knappast tycka om att höra det men hen kan också få större problem i framtiden om hen inte börjar ta tag i sig själv.
Ursäkta om mitt svar kanske lät lite ”harsh”, men såna här situationer är rätt knepiga, som du säkert redan märkt. Men jag önskar dig all lycka till, kanske finns det någon utomstående professionell som kan hjälpa dig göra det här på rätt sätt? Typ gå och prata med kuratorn eller nån annan dylik person, som kan ge vägledning i hur du steg för steg ska ta tag i det här?
Kram, Kix