vill inte
21.07.2019
Min familj har ett stort jordbruk och min pappa och faster(och två generationer före det) har hållit på med det väldigt länge och har det som sina livs passioner. Och de vill att jag ska ta över det så att de får pension. alltså gör en generationsväxling. Men jag gillar inte jordbruk. Jag har inget intresse för det och jag känner mig så pressad och arg för att de hela tiden försöker tvinga det på mig. De tycker det skulle vara så bra om jag tog över så de får sin pension och jag får all mark och saker. De påstår att allt kmr bli enklare med robotar o saker men jag är bara en person i ett stort lantbruk. De försöker få mig till nån lantbruks skola så jag ska uppfylla något av kraven men jag vill inte spendera 2-4 år i skola o sen mitt liv på något jag inte gillar. Det ger en ekonomisk trygghet men det känns bara fel. pengar är inte det enda här i livet och jag hatar min situation så mycket. att hjälpa till lite då de är med men att spendera livet på det....nä. Och det känns som jag kmr misslyckas med vad jag än gör i alla fall. jag vet inte vad jag vill i livet och att de sitter och pressar mig gör bara allt så otroligt mycket värre. jag älskar min släkt o att de älskar vad de gör men detta känns inte rättvist flow123

Ungdomsinformatör Ida svarar
24.07.2019
Hej!
Jag förstår att det kan kännas jobbigt eftersom de förväntar sig att du skall ta över lantbruket och att de pushar på det. Precis som du skriver så skall man inte planera in något i sin framtid som man inte vill göra, speciellt när det handlar om sådant som du kommer att göra varje dag. Det måste också finnas ett intresse för ett jobb och att sedan studera till något som man vet att man inte vill jobba med är inte alls bra för dig och inte heller för dina nära.
DU kommer att lyckas! Du kommer att hitta ekonomisk trygghet i något annat jobb! Jag skulle råda dig till att göra en lista på vad du kunde tänka dig att jobba med. Listan kan innehålla något som du tänkt snabbt på och  egentligen inte lagt så mycket tanke på, eller något som du bara skulle vilja testa på.
Jag hoppas verkligen din familj kan acceptera att du inte vill ta över lantbruket. Har du berättat för dem hur du egentligen känner över det? För ditt eget välmående så måste du ta i beaktande dina egna känslor och tankar om framtiden. Det är viktigt att du trivs med ditt jobb!
Ta hand om dig och stå på dig! Du ska inte känna några skuldkänslor över det här, du är en egen person och med egna drömmar, ingen annan kan bestämma över dem.
Kram, Ida