en tiiä
05.02.2024
hei. siis mun pikku sisko on parhaita kavereita tän tytön kans jonka nimi on SSS. Ja nyt tää yks tyttö :MMM on enemmän SSSssän kanssa. SSS ja MMM eivät kutsu pikkusiskoani mukaan mihinkään.
Kun pikkusiskoni kertoi tämän minulle en ajatellut siitä mitään kunnes hän kertoi että he ovat nytten pari. SIIS MITÄ!
HE ovat 11vuotiata ja ovat molemmat tyttöjä siis tää kaikki on ihan kreisii. He ovat olleet yö kylissä ja heidän vanhemmat eivät tiedä heidän suhteestaan.
Minun mielestä he tykkäävät toisistaan joo mutta vain kavereina. Siis sociaalinen media on aivopessy kaikki ja lapset näin nuorena on jo ajatus siitä että on lesbo.
Ja minä kun tykkäsin MMMsstä.
Ja he pussaavat pikkusiskoni eessä. Aina kun pikkusiskoni tulee kotiin hän näyttää surulliselta. SSS on jopa näyttänyt Dickpickin pikkusiskolleni. En tykkää heistä enään. emmietii
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
08.02.2024
Hei,
Kiitos yhteydenotostasi. Ikävä kuulla, että pikkusiskosi kaverit eivät kutsu häntä mukaan mihinkään. Se tuntuu varmasti hänestä pahalta. On kuitenkin erittäin hyvä asia, että pikkusiskosi kertoi tapahtuneesta sinulle. Se osoittaa, että hän luottaa sinuun ja uskaltaa myös kertoa sinulle sellaisia asioita, jotka tuntuvat ikäviltä. Se, että olet pikkusiskosi tukena, on ihana asia ja merkitsee varmasti hänelle paljon.
Kirjoittamasi perusteella tulkitsen sinun järkyttyneen, kun pikkusiskosi kertoi näiden kahden tytön olevan pari. Voin hyvin ymmärtää, että tieto tuli sinulle yllätyksenä, jonka vuoksi se myös herätti sinussa monenlaisia tunteita. On toki ikävää, jos näiden kahden tytön välinen pussailu tuntuu pikkusiskostasi epämukavalta. Hänen ei tarvitse olla osallisena sellaisissa tilanteissa, jotka tuntuvat epämukavilta ja hänellä on aina oikeus poistua sellaisista tilanteista sen enempää selittelemättä. Halutessaan hän voisi myös kertoa kavereilleen miltä hänestä tuntuu, jos hän haluaa viettää kyseisten kavereiden kanssa aikaa jatkossa.
Kirjoitat kuitenkin, että pikkusiskosi tulee usein kotiin surullisena eivätkä nämä kaverit kutsu häntä mukaan mihinkään. Se osoittanee kuitenkin ensisijaisesti, että nämä kaverit eivät ole pikkusiskosi aitoja ystäviä, mikä on erittäin harmillista. Ehkä pikkusiskollasi on muita kavereita, joiden kanssa hän voisi viettää aikaa? Tai ehkä hänellä on vapaa-ajallaan harrastus tai jokin muu vastaava ajanviete, jonka parissa hän voisi tutustua uusiin ystäviin? Vaikka se tuntuukin ikävältä ja harmittaa, ei silti kannata satsata aikaa ja energiaa sellaisiin kavereihin, jotka jättävät ulkopuolelle ja joiden seurassa tulee surulliseksi. Toivon myös, että sekä pikkusiskosi että sinä itse voisitte kertoa asiasta jollekin luotettavalle aikuiselle. Olisi tärkeää, että pikkusiskosi saisi tukea ja apua koulussa tapahtuviin tilanteisiin ja että sinä saisit vapaasti purkaa ajatuksiasi ja tuntemuksiasi jollekin aikuiselle. Tällaisten asioiden äärellä ei ole hyvä jäädä yksin. Dickpicin näyttäminen toiselle ilman lupaa on väärin ja sen näkeminen yhtäkkiä voi myös herättää monenlaisia tuntemuksia. Toivoisin siis, että pikkusiskosi voisi keskustella myös tästä tapauksesta ja siitä heränneistä tunteista jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Luotettava aikuinen voi olla esim. vanhempi, sukulainen, koulukuraattori, opettaja tai ihan kuka vaan muu aikuinen, jonka seurassa tuntuu turvalliselta puhua näin henkilökohtaisista asioista.
Kirjoitat sosiaalisen median aivopesseen kaikki lapset ja että heille sitä kautta olisi herännyt ajatus siitä, että he olisivat lesboja. Olet oikeassa siinä, että lapset voivat sosiaalisen median kautta nähdä paljon sellaista sisältöä, joka ei ole tarkoitettu niin nuorten lasten silmille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sosiaalinen media aivopesisi ketään tiettyyn seksuaaliseen suuntautumiseen. Sosiaalisesta mediasta voi varmasti löytää seksuaalivähemmistöpositiivista sisältöä, mutta sieltä löytyy ainakin saman verran, ellei enemmän, seksuaalivähemmistönegatiivista sisältöä. Yhteiskunnassamme vallitsee edelleen vahvasti heteronormi, joka tarkoittaa sitä, että me kaikki olemme yhteiskunnan silmissä oletusarvoisesti heteroseksuaaleja. Sen vuoksi ajatus siitä, että joku ei olisikaan voi tuntua oudolta tai epätavalliselta, vaikka se on täysin normaalia. Seksuaalisuus on osa kehitystämme ja aivan kuten kaikessa muussakin ihmisen läpikäymässä kehityksessä on seksuaalisuudessakin eroavaisuuksia. Aivan samalla tavalla kuin esim. pituudessamme tai hiusten värissämme. On siis täysin luonnollista, että seksuaaliset suuntautumisemme eroavat toisistaan.
Seksuaalisuus on osa meitä kaikkia syntymästä hautaan saakka. Eikä ole ollenkaan tavatonta, että lapset ihastuvat eri henkilöihin sukupuolesta riippumatta. Olet varmasti oikeassa siinä, että tyttöjen välinen suhde on ensisijaisesti kaverillinen ja että he tykkäävät toisistaan myös kavereina. 11 vuoden iässä parisuhteet ovat hyvin samankaltaisia kuin kaverisuhteet, eivätkä näin ollen sisällä niitä asioita, jotka usein vanhempana mielletään osaksi parisuhdetta. Lapset ihastuvat helposti ja ihastuksen kohteena voi olla melkeinpä kuka tahansa, se on täysin normaalia. Ei ole siis lainkaan epätavallista, että kaveruksista tulee pari ja että parina kokeillaan esim. pussailua. Sen ei tarvitse automaattisesti tarkoittaa sitä, että olisi lesbo. Se, että sosiaalisessa mediassa näkee sisältöä esim. lesboudesta, ei tee kenestäkään lesboa. Sisällön näkeminen voi herättää ajatuksen siitä, että on olemassa muitakin seksuaalisia suuntautumisia kuin heteroseksuaalisuus, mutta se ei tarkoita, että sisältö käännyttäisi ketään sellaiseen seksuaaliseen suuntautumiseen, johon emme kokisi kuuluvamme.
Voin hyvin ymmärtää, että se miten nämä tytöt kohtelevat pikkusiskoasi herättää sinussa vahvoja tunteita. Se on täysin normaalia. Kukaan ei halua, että läheisiään kohdellaan huonosti ja se, että näkee itselleen tärkeän ihmisen surullisena, tuntuu pahalta. Kehotan sinua jatkamaan pikkusiskosi kuuntelemista ja tukemista, jos omat voimavarasi siihen riittävät. Kertokaa asiasta myös luotettavalle aikuiselle, ettei teidän kummankaan tarvitse käsitellä näitä asioita yksin. Voitte halutessanne kertoa aikuiselle yhdessä, jos yksin aikuisen kanssa puhuminen jännittää tai pelottaa. Kaikki järjestyy kyllä <3
Halit, Lila