Vaikeus puhua seksistä tytölle
26.04.2024
Minun on hirveän hankala tietää miten tytölle voisi tehdä seksuaalisia ehdotuksia, etten sanoisi mitään typerää. En ole ollut vielä tyttöjen kanssa, ja olen aika ujo. Tiedän, että kaikkeen mitä haluaisin tehdä, pitää saada lupa. Ongelma onkin luvan kysymisessä oikealla tavalla. Tuntuisi ihan hölmöltä kysyä saanko puristella tyttöä pyllystä. Miten se pitäisi kysyä? Haluaisin kuitenkin tehdä niin. Ehkä sanat alkaisivat löytyä helpommin, kun pääsisi ensin alkuun.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
02.05.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Hienoa, että mietit asioita ja tiedostat seksin osa-alueeksi, jolla tulee liikkua asiallisesti, kunnioittaen ja varoen loukkaamasta ketään.
Luvasta puhuttaessa käytetään usein sanaa suostumus, kun puhe on seksistä. Oletkin oikeassa siinä, että seksuaalioikeuksien mukaan kaikkeen tarvitaan lupa. Seksuaalinen itsemääräämisoikeus on sitä, että jokainen saa kieltäytyä sellaisista seksuaalisista tilanteista tai teoista, jotka eivät itsestä tunnu hyviltä. On tärkeää, että muistat myös sen: samoin kuin sinun tulee varmistua suostumuksesta, sinullakin on oikeus olla tekemättä asioita, jotka eivät sinusta tunnu hyviltä! Joskus voi olla myös esim. tilanne, että et tiedä haluatko tulla tietyllä tavalla kosketetuksi. Ehkä asia on uusi, yllättävä tai et ole miettinyt suhtautumistasi asiaan. Silloin sinulla on oikeus ottaa esim. tauko, pohtia asiaa ja toivottavasti keskustella asiasta seks.kumppanisi kanssa. Sama pätee luonnollisesti kumppaniisi.
Luvan kysymiseen oikealla tavalla ei tietääkseni ole manuaalia eli ohjekirjaa, joka toimisi joka kerralla. Tilanteeseen sopivat kysymykset muodostuvat hetken mukaisesti; toisaalta suorat kysymykset ovat varmimpia. Voit kysyä esimerkiksi, että ”saanko suudella sinua?” tai ”tuntuuko tämä sinusta hyvältä?” Tilanteen ollessa intiimi, ei välttämättä kysymys siitä ”saanko koskettaa takapuoltasi” tai ”saanko laittaa käteni tähän”, tunnukaan niin hölmöiltä, kun tilanne vastaa kysymystä. Varmasti kysymys tuntuu hölmöltä, mikäli se kysytään tuiki tuntemattomalta kauppajonossa. Silloin vastaus luultavimmin on ei, ja hän, jolta kysytään, tuntee olonsa vähintäänkin hölmistyneeksi.
Suostumuksen kysyminen vaatii siis kommunikointia hänen kanssaan, jonka kanssa seksuaalinen tilanne on käsillä. Kommunikointi voi olla myös suusanallisen lisäksi eleitä tai ilmeitä. Mikäli kommunikoitte tällä tasolla ja toinen vaikka irvistää tai pudistaa päätään siirtäessäsi kätesi takapuolelle, on hyvä perääntyä ja mieluiten avata suu.
Yleensä on hyvä keskustella seksistä jo ennen itse seksiä, mutta seksin aikanakin kommunikointi on tärkeää. Ujous ei huono asia, ei ollenkaan! Usein ujot ihmiset osaavat ottaa muut ihmiset hienosti huomioon. On kuitenkin tärkeää, että tärkeissä asioissa uskallat avata suusi tai ainakin löytää selkeän muun kommunikointitavan, jolla varmistua suostumuksesta. Parempi ottaa riski, että kuulostaa hölmöltä, kuin olla piittaamatta toisen seksuaalioikeuksista! Toinen näkökulma on se, että seksistä voi saada paljon enemmän irti kommunikoinnin avulla.
Ymmärrän kyllä myös hyvin, että ujona ihmisenä kynnys aloittaa keskustelu suostumuksista voi tuntua suurelta. On myös luonnollista haluta kokeilla seksuaalisia asioita. Luota kuitenkin siihen, että itse tilanteessa, kun tilanne on otollinen ja mahdollisesti seksuaalisesti latautunut, tuntuvat kyseiset lauseet normaaleilta ja asiaan kuuluvilta. Muista myös, että et ole kyseisessä tilanteessa yksin; toinen ihminen on kanssasi tilanteessa. Mikäli kommunikaatio tuntuu nololta tai ei onnistu, et ehkä ole vielä kypsä seksin harrastamiselle.
Muista myös, että seksin ei tarvitse olla vakavaa tai näytelmä, jossa kaikki menee kuin Strömsössä eli putkeen. Oikeaan elämään mahtuu hölmöjä kommentteja, kömpelöä suutelointia ja naurahduksia väärissä paikoissa! Ja vielä: sekään ei ole tae mistään, että on harrastanut jo seksiä eri kumppaneiden kanssa. Jokaisen kumppanin kanssa tulee suostumuksesta varmistua ja varmistus tulee saada aina uudestaan, eli eilen saatu suostumus ei ole tämän päivän suostumus.
Onnea matkaan,
t. Stinke