Märklig typ på Facebook
27.06.2016
Hej! nu är det så att jag fick en vänförfrågan på fb av någon helt okänd typ (namnet finns i hemliga rutan).
Jag öppnade den okändes profil, och det första jag ser på hons tidslinje är två tjejer som saknar byxor och bär STRINGS! Blev väldigt äcklad av bilderna, kanske för att jag är gay å inte tänder alls på tjejer.
På hennes profil öppnade jag "vänner" fliken och klickade på "nyligen tillagda" och där ser jag massor av "vänner" som blivit tillgada idag. Då började jag ana att något är skummt med den okände.
Är det här nått för polisen?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.06.2016
Hej!
Bra att du märkte att det var något skumt med den här vänförfrågan! Uppmärksamt av dig! Du gjorde helt rätt i att både kolla upp profilen och vägra acceptera typen som vän.
Se, just nu finns det fullt med olika fejkprofiler på Facebook, profiler som skapats i syfte att utnyttja andra fb-användare på olika vis. De vanligaste just nu, vad jag förstått, är östeuropeiska kvinnor, snygga män från Mellanöstern och amerikanska marinsoldater. Den senaste gruppen har jag personligen fått en massa vänförfrågningar av, främst på min jobb-fb-profil, men även mejl (hit till decibels officiella mejl) och meddelanden via fb. Jag ser väl ut som någon som skulle bli smickrad av en massa hotta uniformskillar... Tidigare var det även vanligt med typ pappor till cancersjuka barn som bad om en liten summa pengar för barnets operation, men de tycker jag att har försvunnit på senaste tid. Gemensamt för många av de här profilerna som figurerar nu är i alla fall just att de ofta skapats väldigt nyligen och nyligen fått en massa nya vänner, samt att de antingen har sexiga och lockande profiler eller sådana som ska skapa medkänsla och empati.
De här fejkprofilerna är alltså gjorda av personer som är ute efter något av de som de skickar vänförfrågningar till. I media varnas det allmänt för att de kan vilja ha pengar ("donationer", "lån" eller "hjälp"), skaffa fram uppgifter om en viss person för att kunna stjäla deras identitet för kriminell verksamhet eller till och med locka statshemligheter ur folk (gäller kanske inte "vanligt folk", men även en helt vanlig statsanställd kan ha tillgång till lösenord mm). Det kan vara exempelvis östeuropeiska tjejer som försöker inleda en relation med någon västeuropeisk man antingen för att locka pengar av honom eller få honom att "importera" henne till Västeuropa på sätt eller annat. Kan vara att skaffa visum för henne eller till och med gifta sig med henne - de vill gärna ha guld och gröna skogar i form av att slippa flyktingstatus eller en lätt inkörsport till jobb i EU-land. De här militärtyperna försöker först charma unga och medelålders kvinnor och skapa en relation, och sedan be om pengar för att de tex inte kan ta sig från Irak eller behöver pengar till rehabilitering eller liknande.
Så man ska hålla sig borta från folk man inte känner och inte acceptera vänförfrågningar från folk man inte känner. Det händer sig nämligen också att de här människorna sätter ihop en helt finländsk - eller finlandssvensk eller rikssvensk eller norsk - profil också. Plus att det ju finns rötägg som faktiskt råkar vara "ursprungsfinländare" också, bland annat pedofiler, players och småkriminella som hakat på trenden med att utnyttja fb-användare. Här en lista på goda råd och varningssignaler från Expressen:
1. Dubbelkolla alltid alla vänförfrågningar. Klicka inte automatiskt på acceptera.
2. Lita inte på allt dina vänner postar. Bara för att en kompis delat något innebär det inte att det är säkert. Deras konto kan ha hackats eller så har de klickat på en länk som komprometterat deras konton.
3. Se upp för poster med konstigt språk. Många bedragare använder sig av översättningsprogram för att göra poster på svenska. Så se upp för konstigt språk.
4. Varna dina vänner. Om en FB-vän plötsligt börjar posta underliga saker som känns bedrägliga, varna dem om att deras konto kan vara kapat.
5. Rapportera fejkkonton till Facebook. Facebook tillåter inte konton som låtsas vara någon annan. Anmäl dem!
Polisen är nog ack så medveten om de här människorna med fejkprofiler. De gör vad de kan, men ofta underlättar det avsevärt deras arbete om de får in en brottsanmälan om någon av profilerna - och brottsanmälan brukar folk i allmänhet göra först när de redan blivit lurade och bedragna tex på en massa pengar. Folk skäms också ofta för att de gick på lögnerna, så det är förvånansvärt lite anmälningar som kommer in med tanke på hur många assholes det finns ute på nätet. Hm... även vuxna borde få mediauppfostran och kunskap i nätikett, så som det är tänkt att man ska få i skolan numera...
Du kan bra anmäla den här profilen du fick vänförfrågan av till Facebook, så bannar de användaren. Du kan kanske rädda någon ensam och olycklig (eller kåt) typ från att bli utnyttjad. Och slutligen: beklagar att profilen var obehaglig för dig. Äsch ja, nätet är överlag lite svårt att manövrera "tryggt" igenom...
Hälsar ungdomsinformatören Liselott