Vigsel utomlands
25.01.2014
En av mina drömmar i livet är att gifta mig t.ex. på en strand i Spanien eller liknande. Jag undrar om kyrkan har regler om sådant eller om man kan gifta sig borgerligt utomlands? :) Tacksam för svar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.01.2014
Hej!
Åååå, romantiskt! :)
Enligt Evangelisk Lutherska kyrkans infosidor ska det nog gå bra att gifta sig kyrkligt utomlands bara de 1) har en präst där och 2) minst ena av paret som ska gifta sig är finländsk medborgare. Läs mera här sedan: http://evl.fi/EVLsv.nsf/Documents/0A35B8A5F87B59F8C22570BF00690364?OpenDocument&lang=SV
De flesta spanska större turistorter råkar faktiskt ha finska församlingar och egna präster (eftersom det bor mycket finländare där), så det kan nog vara helt möjligt, beroende på vilken strand ni väljer. (Samma sak gäller säkert även svenska, norska osv präster, så kanske det också är möjligt så länge det handlar om samma trossamfund - men är inte säker. Inte heller säker på huruvida någon från tex finska ambassaden där kan viga)
Gifter man sig på något annat sätt, tex borgerligt eller enligt partnerns religion eller tradition eller på vilket officiellt sätt nu månde vara, så kan man nog få äktenskapet legaliserat i Finland sedan, se här http://www.maistraatti.fi/sv/Tjanster/Vigsel_och_registering_av_partnerskap/Vigsel/Fragor-och-svar-om-vigsel/
Så vill man gifta sig på en strand i tex Spanien, så måste man först göra en hindersprövning här i Finland (alltså kolla att man nu tex inte redan är gift med någon annan), ta med pappren till Spanien, ordna där med en officiell vigselförrättare av något slag (präst, person från deras motsvarighet magistrat osv) och sedan hemma i Finland igen skicka alla dokumenten till Magistraten närmast där man bor, så att de får ändra ens officiella status till gift, eventuellt ändra efternamn osv.
Helt möjligt, alltså, men inte något man kan göra så där bara av ett infall när man nu råkar vara där på semester utan det kräver en del förberedelser.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott