Sommarjobb
19.12.2023
Hejsan
Har aldrig ansökt om ett sommarjobb förut så skulle vilja fråga några saker om det.
När man ansöker till ett sommarjobb måste man ha ett cv även om det bara är ett sommarjobb och inte ett riktigt jobb? En annan fråga är hur gör man ett cv? Hur är det uppbyggt? Vad ska man ha med i ett cv?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
20.12.2023
Hej,
Tack för din viktiga fråga. Att söka sommarjobb fungerar helt på samma sätt som att söka vilket som helst för annat jobb. Sommarjobb är också riktigt jobb, även om det handlar om tidsbundet jobb under sommarsäsongen. Gör man väl ifrån sig på sitt sommarjobb, finns det en chans att arbetsgivaren vill anställa en på nytt till en ny sommar och/eller erbjuda inhopp även under andra årstider :)
Arbetsgivare vill nog oftast att man skickar in ett cv i samband med sin arbetsansökan. Vissa arbetsplatser har uppbyggt det så att man fyller i ett ansökningsformulär på nätet och bifogar sin cv i den då man besvarat de frågor som ställts, medan andra önskar att du skickar in din ansökan och cv per e-post. Läs noga igenom vad det står i arbetsplatsannonsen, så får du veta hur arbetsgivaren vill att du ska gå till väga. Det går givetvis också att helt enkelt besöka en arbetsplats som du skulle vilja sommarjobba på och fråga någon där vem du ska ta kontakt med angående sommarjobb. Även om sommarjobbet inte skulle ha annonserats ut, vill arbetsgivaren ofta se ditt cv före du kallas in på intervju.
Ett cv innehåller vanligtvis en kort beskrivning om dig, din utbildningsbakgrund, dina arbetserfarenheter, dina språkkunskaper samt eventuella förtroendeuppdrag och referenser. Det brukar rekommenderas att allt detta ryms på en A4-sida. Kom ihåg att lägga in dina kontaktuppgifter i ditt CV samt en bild. Bilden är inte obligatorisk, men är definitivt något som jag rekommenderar att du har med där. Tänk på bildkvaliteten, din klädsel och bakgrunden då du väljer en bild till ditt cv. Du skriver att du aldrig sökt sommarjobb förut, vilket jag tolkar som att detta skulle vara ditt första sommarjobb. I så fall kan du lista PRAO-platser, olika kurser, praktikperioder, språkresor, skolprojekt, lägerverksamhet eller andra ansvarsuppgifter under arbetserfarenhet. Om du trots allt jobbat någonstans förut, men inte behövt söka om jobbet, ska du givetvis lista också det under arbetserfarenhet. Under din utbildningsbakgrund skriver du de skolor du gått, också den som du går i just nu. Dina språkkunskaper kan vara bra att ha med i ditt cv, speciellt om du kan fler än ett språk. Om du inkluderar språkkunskaper i ditt cv är det värt att på något sätt nämna på vilken nivå du kan språket (modersmål, utmärkt, god, nöjaktig, grunder). Med förtroendeuppdrag menas exempelvis elevkårsstyrelsen, vänelevs- eller tutorverksamhet, deltagande i olika utskott eller medverkan i olika projekt eller föreningar. Här kan du vara kreativ och lista sådana saker som du ”valts” in till – det visar att andra personer haft förtroende för dig. Med referenser avses personer som kan tänkas rekommendera dig till det jobb du söker, till exempel din handledare under PRAO- eller praktikperioden. Här behöver du komma ihåg att fråga den personen om lov före du lägger in dem i ditt cv. Det går bra att söka sommarjobb också utan referenser, du behöver alltså inte med tvång lägga in någon där.
Du kan fritt bestämma hur du vill att ditt cv ska se ut. Det finns flera olika sorters färdiga botten på nätet som du kan ta inspiration av. Du hittar dom genom att googla ”cv botten”. Jag vill också tipsa dig om ett program som heter Canva. Där behöver du logga in dig med din e-post, men själva programmet är helt gratis. Där finns många olika mallar för CV, som är lätta att redigera och formatera till sitt eget. Då du är färdig med ditt cv är det bra att spara den i pdf-format och namnge den med ditt namn.
Oavsett hur du väljer att göra ditt cv är det viktigaste att ditt cv motsvarar det jobb som du tänker söka. Försök få in allt sådant som du tänker att arbetsgivaren skulle vilja veta om dig. Ta hjälp av arbetsplatsannonsen, där står det oftast vad arbetsgivaren är ute efter. Du kan alltid ta hjälp av studiehandledaren i din skola eller det uppsökande ungdomsarbetet i din hemkommun om du har frågor eller funderingar kring ditt cv. Du hittar kontaktuppgifter till det uppsökande ungdomsarbetet genom att googla ”uppsökande ungdomsarbete + din hemkommun”.
Hoppas det här var till någon hjälp. Lycka till med arbetssökandet! <3
Kram, Lila