Bjuda ut flickvän.
21.02.2024
Hej decibel!
Jag är en bisexuell tonårs tjej och jag har varit ihop med min flikvän sedan 3 december. Jag blir väldigt nervös runt henne och hon kramar mig, hälsar på mig och ger mig komplimanger. Det känns som om jag inte ger tillräkligt tillbaka och jag vill gärna bjuda ut henne och kanske kyssa henne som vi inte ännu har gjort, hon försökte kyssa mig men jag var inte bered och hon gav inga varningar så jag bakade undan, hon verkade ok med att vi inte gjorde det men hon verkade lite missnöjd.
Snälla hjälp mig med att få bättre självförtroende och börja flirta lite mer jag vill inte att hon ska tro att jag förlorat intresse. Från Nervösa tjejen Nervösa tjejen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
21.02.2024
Hej nervösa tjejen!
Tack för din fråga! Vad roligt att du har en flickvän, det låter verkligen som att du har något fint och spännande på gång. Det första jag tänkte när jag läste det du skrivit är att det låter som att ni har ett väldigt tryggt och hälsosamt förhållande. Jag tycker det är fint att ni tar det i en takt som båda är bekväma med.
Jag förstår verkligen att det kan kännas nervöst i början och som att man inte riktigt vet vad och hur man ska göra. Det är inte alls konstigt eller ovanligt. Det är inte alltid lätt att veta hur man ska uttrycka sig med sin kropp och sina handlingar när man vill visa kärlek, omtanke och attraktion. Även om man känner alla dessa känslor gör det inte automatiskt att man vet hur man ska visa dom. Det är något som man lär sig med tiden och alla människor har lite olika kärleksspråk (sätt att visa kärlek). När man väl har hittat sitt sätt är det lite lättare och då kan man också berätta för sin partner hur man visar sin kärlek. Du kan även fråga din flickvän vad hon har för kärleksspråk och vad hon har för förhoppningar om ert förhållande samt vad hon behöver för att känna sig sedd, omtyckt(älskad) och uppskattad. Sedan kan du berätta om dina behov och förhoppningar och så kan ni prata om hur ni bäst kan se till att båda mår bra och känner sig trygga och uppskattade i relationen.
Jag kan ge dig några exempel på kärleksspråk, handlingar och sätt som man kan uttrycka kärlek och omtanke på. Vissa människors kärlek syns mest när dom får vara fysiska t.ex. kramas, kyssas, hålla hand osv. Medan andra människor visar sin kärlek mest genom ord och komplimanger. En del människor uttrycker sig bäst genom att göra fina saker för sin partner, t.ex. laga mat till sin partner, hjälpa partnern med saker hen har svårt med, köpa något fint till partnern, ordna myskväll, göra något fint för partners som man vet att hen skulle uppskatta osv. Ett bra sätt att visa kärlek på är att ge sin partner tid. Med det menar jag att man visar att man vill spendera tid med partnern och att man prioriterar sin partner högt. Man visar även ett intresse genom att ställa frågor och lyssna till sin partner och visa sitt stöd. Om man kan vara sårbar och ärlig med sin partner visar man att man litar på hen och då uppmuntrar man även sin partner att vara såbar tillbaka. Då kan man tillsammans bygga en trygg, varm och kärleksfull relation där man har förtroende för varandra och känner varandra på djupet.
Med allt det här sagt vill jag alltså förtydliga att det är helt okej att du inte är redo för att vara fysisk med din flickvän ännu. Det finns många fina sätt som du kan visa dina känslor på. Det gäller bara att hitta det sättet som passar bäst för dig och inte försöka tvinga dig själv att vara någon du inte är eller göra något du inte är bekväm med. Kom ihåg att hon gillar dig för den du är precis som att du gillar henne för den hon är.
Prata gärna med din flickvän och var ärlig med det du känner och det du upplevt i ditt liv. Förklara att du bryr dig om henne och vill vara med henne men att du behöver tid innan du kan bli mer fysisk och ta förhållandet till nästa steg. Du får även gärna förklara att du behöver en förvarning eller en samtyckesförfrågan av henne innan hon försöker kyssa dig eller göra något annat fysiskt. Du gör både dig själv och henne en tjänst genom att vara ärlig med dina känslor och dina behov. Då kan du känna dig lite tryggare och hon behöver inte fundera på ifall du känner samma sak för henne som hon känner för dig eller ifall hon går för fort framåt och gör dig illa. Om hon vet vad du behöver och vad hon kan göra för att hjälpa dig bli mindre nervös och mer bekväm kommer det helt säkert kännas bättre för henne också och då minskar ni risken för missnöje eller obekväma situationer.
Kom ihåg att ni inte har bråttom någonstans, det får ta tid innan man blir fysisk med varandra. Alla förhållanden är olika och det är upp till varje par att avgöra vad som passar bäst för just dom. Det finns även vissa par som väljer att inte vara särskilt fysiska alls med varandra och det är också okej. Det finns ingen mall som passar för alla människor och alla förhållanden.
När det kommer till flörtande kan även det göras på många olika sätt utan att man behöver bli direkt fysisk. Var öppen med dina tankar om din flickvän. Du gillar ju henne av en orsak så när du får en fin tanke om henne är det bara att säga den högt. Om du tycker att hon har fint hår så säg det högt. Om du tycker att hon har ett gulligt skratt så säg det högt osv osv. Satsa på att lära känna henne på insidan. Vad gillar hon för musik, serier, filmer, sporter? Har hon någon hobby? Finns det något hon alltid velat testa på som ni kanske kan göra tillsammans? Vad har hon för mål och drömmar och hur kan du stöda henne i att uppnå dom? Har hon någon osäkerhet som hon behöver hjälp med att komma över. Hur kan du stöda henne på bästa sätt när hon inte mår bra? Alla dessa saker är jättebra att prata om i ett förhållande. Försök att komma ihåg det som hon berättar för dig och ställ gärna frågor om det för att visa att du verkligen lyssnar och är intresserad av vad hon säger. Våga också prata om dig själv. Visa henne vem du är, vad du drömmer om, vad du gillar och inte gillar.
Hitta på saker ni kan göra tillsammans, det kan vara allt från att laga mat tillsammans, baka tillsammans, ha myskväll, hitta ett ställe som bara är ert dit ni alltid går tillsammans. Lämna en liten lapp med en söt hälsning från dig i hennes väska som hon kan hitta senare. Vad är hennes favoritgodis eller favoritdryck? Kan du någon gång köpa det till henne för att pigga upp hennes dag? Kan ni börja med någon ny hobby tillsammans? Eller hitta någon serie som ni bara kollar på när ni umgås? Planera in dejtkvällar när ni hittar på något speciellt tillsammans, kanske kan ni gå på bio eller till någon restaurang, eller varför inte gå på en lång promenad och bara njuta av naturen och varandras sällskap.
När det kommer till att stärka sitt självförtroende och sin självkänsla finns det många små saker man kan göra och steg man kan ta för att uppnå sina mål. Kom först och främst ihåg att du är bra precis som du är och du behöver inte förändra dig men du kan alltid växa som person. Det betyder inte att du ska ändra på dig själv utan snarare att du behöver ändra på hur du ser på dig själv. Vi människor är alla olika och unika individer. Problemet är ofta att vi jämför oss med andra och känner att vi inte lever upp till våra egna eller andras förväntningar. Man hör ofta hur vuxna människor pratar om att saker som dom kände osäkerhet över i ungdomen är sånt som dom i vuxen ålder är väldigt tacksamma över och har lyckats vända till sin fördel. T.ex. många människor som är ganska blyga och osäkra har samtidigt en bra förmåga att analysera situationer och ta genomtänkta, bra beslut just av den orsaken att dom funderar mycket innan dom gör något. Alltså kan saker som du själv tycker att är något negativt egentligen vara något bra och positivt. Något du kan använda till din fördel. Lita på att du är du av en orsak och att du har en plats i världen och ett syfte även om du kanske inte vet vad det är just nu. Men jag ska ändå lista upp några konkreta saker du kan göra för att stärka ditt självförtroende.
• Ta hand om dig själv. Det här gäller både din fysiska och psykiska hälsa. Försök ha rutiner i din vardag. Sov tillräckligt om nätterna, ät enligt kostcirkeln, drick mycket vatten och motionera gärna på valfritt sätt regelbundet. Jag vet att du säkert har hört det här och det kan hända att det är något du redan gör men det är alltid bra att bli påmind om hur viktigt det är att grundstenarna för ett hälsosamt liv är i någorlunda skick.
• Försök förstå dig själv. Gör gärna en liten tankekarta om dig själv där du lägger dig själv i mitten. Vem är du? vad har du för tankar, känslor och värderingar? Vad är du bra på och vad önskar du att du kunde bli bättre på? När du vet vem du är och förstår dig själv lite bättre är det också lättare att vara snäll med sig själv.
• Jämför dig inte med andra på ett negativt sätt. Det är alltid bra att ha förebilder som kan motivera oss att utvecklas och bli bättre men du ska inte tänka att du behöver bli exakt som någon annan för att duga. Du har också något unikt som bara du kan ge. Om du jämför dig på ett sätt som får dig att känna dig sämre eller mindre värd är det negativt för din psykiska hälsa och ditt självförtroende.
• Försök ta tag i de problem som uppstår. Om du har motgångar i livet så försök att inte låta dom köra över dig eller sopa dom under mattan utan erkänn för dig själv att det finns ett problem och gör sedan en lista på saker som behöver göras för att bli av med problemet eller i alla fall förminska det. Gör upp en plan för hur du kan lösa det. Ta sedan en sak i taget och BE OM HJÄLP! För varje motgång som du klarar av kommer du att bli starkare, smartare och växa som person.
• Ge dig själv belöningar. Kom ihåg att uppmärksamma dom små vinsterna i din vardag. Om det gått bra i ett prov eller om du känner att du var en extra bra vän eller partner idag så ge dig själv en klapp på axeln och var stolt över dig själv. Kom ihåg att det är okej att inte alltid lyckas men du gör nog något bra varje dag även om det kanske är världens minsta sak. Fokusera hellre på det du lyckas med snarare än det du inte lyckas med.
• Testa på nya saker. Hitta nya hobbyer och intressen. Våga pröva på nya saker som kan ge dig en boost i ditt välmående och ditt självförtroende. Kanske kan du hitta något som verkligen är dig grej. Något där du kan utvecklas och klara av nya utmaningar.
• Omge dig med personer som får dig att må bra. Det är extremt hälsosamt och viktigt att vi omger oss av människor som älskar och accepterar oss för den vi är. Detsamma gäller konton man följer på sociala medier. Sök dig till konton som motiverar dig och får dig att må bra och lämna bort sådana som lätt får dig att må sämre, jämföra dig på ett negativt sätt eller se på dig själv med strängare ögon.
• Sätt gränser. Kom ihåg att du vet bäst själv vad du mår bra av och vad som är hälsosamt för dig. Om någon eller något får dig att känna dig obekväm får du alltid säga till och du har rätt att få dina gränser respekterade.
• Skriv tacksamhetsdagbok. Ha en liten bok eller ett häfte där du varje dag skriver ner 3 eller fler saker som har varit bra med dagen. Det kan verkligen vara världens minsta sak. Även om dagen varit en total katastrof är det viktigt att du skriver ner något som varit bra. Det kan vara så litet som att "tanten i kassan log vänligt". Det lär din hjärna att hitta det positiva i vardagen och kommer i längden leda till att du mår psykiskt bättre.
Här var bara några tips på hur du kan stärka din fysiska, psykiska och sociala hälsa och få bättre självförtroende och självkänsla på köpet.
Vad gäller det du berättar i hemliga rutan uppmuntrar jag dig verkligen att prata med någon om det du upplevt ifall du inte redan gör det. Kom ihåg att du förtjänar hjälp och stöd i ditt liv. Du kan vända dig till din skolkurator, skolcoach, en lärare du litar på, dina föräldrar eller någon annan trygg vuxen. Jag tror också att det skulle vara bra om du i något skede kände dig bekväm nog att prata om det här med din flickvän. Det är dock inte bråttom med den saken eftersom det ju är väldigt viktigt att du känner dig tillräckligt trygg och bekväm och att ni litar på varandra. Jag tänker att det är bra om din flickvän får veta om det i något skede eftersom en sån här sak absolut kan påverka ett förhållande och det skulle säkert underlätta för er båda om ni kunde prata om saken så att hon förstår dig bättre och lättare kan anpassa sig till dina behov. Du förtjänar dessutom att få lätta på ditt hjärta och få stöd av din partner.
Varma kramar och lycka till!
Rosanna