Hej
24.02.2024
Hej, jag gillar en kille jag känner som går i min paralell klass men hans mamma är homofob och jag är bisexuell och har en kompis som är ickebinär. Han är ganska nära sin mamma och jag tror att han också är homofob. Hur slutar jag tycka om honom? Också tror jag inte att hans mamma skulle tycka om om vi var tillsammans.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
26.02.2024
Hej!
Vad tråkigt att killen du gillar verkar vara homofob. Det är såklart möjligt att inte vara homofobisk även om ens förälder är det. Men om han är nära med sin mamma känns det kanske troligt att han också lutar lite mot det hållet. Är det här något du kan undersöka lite närmare? Kan du eventuellt fråga honom vad hans åsikter är i den här frågan? Du måste såklart inte men om du verkligen gillar honom kan det kanske vara värt att få lite klarhet i hur det egentligen ligger till. Men jag förstår verkligen att du inte är intresserad av att gå in i en relation med en person som inte är accepterande av personer som dig och din vän som tillhör minoriteter. Jag förstår även att det känns skrämmande när man vet att det finns en förälder i bakgrunden som inte heller har de bästa åsikterna kring det här.
Det finns inget recept på hur man kommer över någon som passar alla. Vi är alla olika och vi bearbetar känslor, tankar och situationer på olika sätt och det varierar från person till person hur länge det tar. Men det får ta den tid det tar. Ofta är det så att ju mer man fokuserar på att inte tänka på någon desto mer brukar man sist och slutligen tänka på personen. Därför är det bra om du kan acceptera dina känslor och sedan istället försöker skifta din fokus på något annat istället. Prata gärna med någon vän om det du går igenom och be dom vara ett stöd för dig under den här tiden.
Försök att fylla dina dagar med givande sysselsättning. Fokusera på sådant som ger dig glädje och motivation. Umgås extra mycket med vänner och familj och lägg din energi på människor som får dig att må bra. Pröva någon ny hobby eller träningsform. Satsa på att stärka ditt självförtroende och din självkänsla. När du fyller din vardag med sådant som får dig att må bra lämnar det mindre tid över att tänka på någon annan.
Försök att inte ta någon stress över det här. Dina känslor kan inte göra dig illa även om dom känns jobbiga. Dom får finnas där och när du är redo så kommer ditt intresse för honom att minska och plötsligt en dag har du inga känslor kvar för honom. Det kan även hända att någon annan person har tagit hans plats vid det laget.
Kom ihåg att prata med någon om det du känner så att du har stöd i din process. Det kan vara vänner, familj, skolkuratorn eller någon annan trygg person/vuxen.
Kram,
Rosanna