Hur ska man göra för att få tillbaks honom
11.03.2024
Hej!
Jag är en 16 årig tjej.
I helgen gjorde min pojkvän slut med mig. Vi har varit tillsammans i nästan 2 år vilket känns som en lång tid eftersom att vi är så unga.
Vårat förhållande har varit från och till väldigt varierande, det har gått upp och det har gått ner. Vi har haft många motgångar som har gjort att vi vuxit mycket tillsammans och fått en otroligt djup relation. Vi känner varandra utifrån och in på alla sätt och vet varandras styrkor och svagheter. Vi kan båda visa oss sårbara för varandra. Men som sagt har det varit väldigt mycket upp och ner i perioder.
De senaste 2 månaderna har det varigt ganska dåligt mellan oss och nu i helgen tog det som sagt slut. Jag är helt förkrossad för jag känner verkligen att det är honom jag vill gifta mig med och känner att han är min trygghet i livet.
Han kände att vi är så olika och vill så olika saker i livet och att vårat förhållande känns tufft att han inte vill fortsätta. Och även att han måste hitta dig själv och utvecklas och vill inte vara tillsammans med någon före typ 20 års ålder. Han tycker att vi är så olika redo att han inte är redo för ett serriöst förhållande ännu medans jag verkligen känner det behovet och när vi ändå varit tillsammans 2 år.
Jag undrar hur jag ska göra. Jag känner verkligen att det är med honom jag vill vara och kan inte se mig själv med någon annan. Hur ska jag göra? Vill ju såklart inte vara med någon som inte vill vara med mig men jag skulle önska att han skulle vilja va med mig. Jag frågade att när han sa att han inte är redo för ett förhållande att om allt skulle vara bra i vårat förhållande om han ändå skulle göra slut så sa han att han skulle vilja men att det såklart skulle vara tuffare. Jag frågade också om han kännrt att vi aldrig mer kommer bli tillsammans igen så sa han att han inte kan veta det men att han inte vill att jag ska gå runt och förvänta mig det utan att han bara känner att han ska vara sjölv nu. När vi träffades mådde jag väldigt dåligt och då var jag orolig att vårt förhållande skulle hamna i kläm och att jag först måste älska mig själv före jag kan älska någon annan. Han förstod inte då vad jag menade och sa att det inte skulle vara ett problem men han förstår nu att det inte har varit bra eftersom att det har blivit att han liksom tar hand om mig. Vi sa nu att jag också ska fokusera på mig själv och bli trygg i mig själv för att sen kunna hitta en partner. Jag önskar ju såklart att vi kommer hitta tillbaka men som sagt sa han att han inte vet vad han vill senare och att jag inte ska gå runt och tänka att jag ska hitta mig själv för att den bli tillsammans med honom igen. Vi har båda lärt oss så mycket från vårat förhållande och jag vet verkligen vad jag i mitt beteende skulle kuna ändra på. Hur ska jag göra? Jag känner verkligen att detta är ett förhållande som inte borde tagit slut utan att det bara blev fel. Såklart kan vi inte bli tillsammans nu eftersom att vi båda behöver utrymme men vad ska jag göra i framtiden? Hjälp Brummelisa
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
11.03.2024
Hej!
Ursäkta att du fått vänta så länge på ditt svar. Förstår att det kan vara väldigt frustrerande.
Du skriver väldigt sakligt och förståndigt om din situation. Du är helt tydligt en väldigt analytisk och emotionellt intelligent person. Därför har jag inga tvivel på att du kommer att ta dig igenom den här tuffa perioden och växa som människa.
Jag förstår verkligen hur ledsamt och hopplöst det måste kännas i nuläget. Det kan uppstå en väldigt djup sorg och känsla av förlust när ett förhållande tar slut, speciellt ett förhållande som varat under så pass lång tid och dessutom under två ganska kritiska år av utvecklingen. Det är okej och hälsosamt att känna sorg. Det betyder att du värderade förhållandet högt och att du vågade vara såbar och knyta en djup mänsklig kontakt, vilket är en viktig del av att utvecklas och förbereda sig för vuxenlivet. Sorg är också en viktig del av hanteringsprocessen och inte en känsla vi behöver trycka bort eller bli av med. Den har ett syfte. Efter att sorgeperioden är över kan man känna sig som en ny människa och att man återfått fotfästet. Man kan känna sig starkare och smartare än tidigare. Och plötsligt känner man inte samma saknad längre utan snarare än vilja att gå vidare och utvecklas.
Jag förstår verkligen den starka känslan av att vilja hålla kvar något som varit en så viktig och värdefull del av livet och vardagen. Men det är också viktigt att komma ihåg att lita på att din ex-pojkvän vet bäst själv vad han behöver just nu. När man pratar om att vinna tillbaka någon handlar det ofta om att man på ett eller annat vis inte visat tillräckligt med uppskattning för sin partner eller svikit deras förtroende. Eller att man gjort något annat misstag som var tillräckligt allvarligt för att partnern ska avsluta relationen, att man förlorat sin partner till följd av ens egna brister. Men så är inte fallet i er situation. Du har alltså inget att "vinna tillbaka", bevisa för honom eller något du behöver göra bättre. Er relation tog inte slut på grund av något som du gjort eller inte gjort utan din ex-pojkvän har antagligen bara upplevt att ni vuxit ifrån varandra och han känner nu att han behöver utforska sig själv och sitt liv utanför en romantisk relation.
Det verkar som att ni haft fina diskussioner kring er relation och det är jättebra! Det är bra att du kommit till insikten att du behöver fokusera på dig själv så att du kan utvecklas helt i egen takt utan att behöva fundera på någon annan. Det är jättefint att din ex-pojkvän har varit där för dig och burit dig när det behövdes. Det är något man får vara beredd på att göra ibland i förhållanden, men det är också viktigt att du får öva dig att stå på egna ben och lära dig älska dig själv i första hand. Man behöver inte vara perfekt eller må superbra för att kunna ha en hälsosam och givande relation men förutsättningarna för ett bra förhållande ökar ifall man i alla fall är på väg i rätt riktning med sin mentala hälsa. Jag tror absolut att man kan älska någon annan även om man inte älskar sig själv men det kan ibland bli ganska ohälsosamt. Om du inte har kärlek för dig själv kan en annan människas kärlek vara nästan beroendeframkallande. Eftersom kärleken i det fallet inte kommer inifrån (inre kärlek) utan man är van att få den av någon annan (yttre kärlek). Så när den här andra personen sedan försvinner lämnar man kvar helt utan någon kärlek alls.
Vi kan göra en liten jämförelse. Tänk dig att du har svåra sömnproblem och istället för att jobba på dina sömnproblem och lära dig knep för att sova bättre väljer du att få energi genom att dricka en redbull varje gång du känner dig energilös. Då får du inte din energi inifrån (precis som inre kärlek) utan du får den utifrån (precis som yttre kärlek). Det kan kännas som att det fixar din energibrist för stunden men problemet (dina sömnproblem) finns fortfarande kvar i bakgrunden. Den dagen du inte får tag på en redbull kommer du att vara extremt orkeslös och du kommer antagligen att må ganska dåligt och inte fungera så som du ska. Det är samma som när man endast får yttre kärlek av en annan person utan att ha någon inre kärlek för sig själv. Det fungerar för stunden men den dagen det tar slut kommer du må väldigt dåligt. Även om man har kärlek för sig själv gör det ont när ett förhållande tar slut men chanserna för att man ska klara av att hantera det och gå vidare ökar om man mår helt okej och älskar sig själv i grund och botten.
Jag tror att det bästa för dig i nuläget är att acceptera att du inte mår bra och att du går igenom en sorgeprocess för tillfället. Det är helt okej och det får ta tid. Men det är också viktigt att du fokuserar på din mentala hälsa och jobbar aktivt på att lära dig att älska och acceptera dig själv.
Försök fylla dina veckor med meningsfulla sysselsättningar och sådant du tycker att känns värdefullt för dig. Försök att hålla dig upptagen och umgås med vänner eller familj. Det är viktigt att du lägger din tid på sånt som är roligt och givande för dig. Då lämnar det mindre tid över att fundera på ditt ex. Kan du pröva på någon ny hobby eller hitta något nytt intresse som du kan fokusera din tid och energi på? Om du känner att tankarna börjar snurra kring ditt ex kan du t.ex. ringa en vän så att du får prata ut om det direkt. Det är bra om du kan prata med någon om det du upplever. Det kan vara en vän, en släkting, skolkuratorn eller någon annan trygg person/vuxen. Du kan även vända dig till Ärligt talat-chatten.
Ärligt Talat-chatten
Ärligt talat chatten är en nationell online-tjänst på nätet för 13-29-åringar. På Ärligt talat kan unga chatta online med professionella inom ungdomssektorn om frågor som är aktuella i deras liv. Handledarteamet består av ca 30 professionella (psykolog, psykoterapeut, skolkurator, socialarbetare, studiehandledare, ungdomshandledare, ungdomsledare etc.), som handleder unga med chatten som verktyg. Chatten betjänar varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22
Kom ihåg att det är okej att vara ledsen och känna saknad. Men det är viktigt att man inte fastnar i dessa känslor för evigt. Då kan man lätt missa möjligheter och intressanta personer som finns runt omkring en. Varje tuff period kommer i slutändan att göra dig till en starkare, smartare och mer erfaren person. Lita på processen och låt allt ha sin tid. Du kommer inte att känna så här för evigt utan efter ett tag kommer de tunga känslorna att börja kännas lite lättare.
Kom också ihåg att du är värdefull och bra precis som du är. Du behöver inte ändra på dig utan bara på sättet du ser på dig själv. Du förtjänar att känna dig trygg och stark i dig själv. En partner ska inte göra dig hel eller fylla ett tomrum. En partner ska vara den där extra biten som gör allt så mycket bättre. Det pratas ofta i filmer om att partnern är den “andra halvan” eller den “bättre halvan” men så är inte fallet. Du är redan hel och perfekt helt på egen hand. Lita på det! Om det känns svårt finns vi på Decibel alltid här för att påminna dig. <3
Kram,
Rosanna