Pv?
29.02.2024
Hej, jag är 15 år och har aldrig haft en pojkvän. Jag har aldrig haft min fösta kyss, aldrig varit tillsammans med nån inte ens oseriost eller lixom haft en liten gullig pojkvän som man oftast hade typ i lågstadiet. Vet inte varför men har bara alltid tänkt det som en så stor grej, varje gång en kille visat intresse har jag övertalat mig själv om att han inte är tillräckligt bra och det har aldrig blivit något av det. Hursomhelst, det är en kille som är lite intresserad i mig och alla säger att jag ska ”gå me han” men grejen är att jag inte tycker han e särskilt snygg, alltså int e han nu helt ful men kan nämna hur många som helst killar som jag tycker att är snyggare. Pga allt jag berättade om i början har jag lovat mig själv att nästa gång en kille visar intresse så ska jag i alla fall försöka och inte säga nej direkt som jag annars gör. Så… Vad ska jag göra? Känner inte honom alls och har aldrig pratat med honom, vet honom bara för att han är bästa kompis med min bästa kompis kille. Jag har ingen aning hur man blir tsm med nån, vad jag ska säga eller göra. Och dessutom finns det så många andra killar som jag tycker e snyggare så är det äns rättvist mot honom om jag inte ens är attraherad till honom? Mina kompisar säger att ”bara lär känna honom, ni behöver inte bli tillsammans” men hur gör jag det då? Jag vågar verkligen inte skicka nått det är ju jätte random? Det är så svårt! Alla får det att se så lätt ut förstår inte hur folk blir tilsammans eller lär känna varandra, var ska man ens börja? Hjälp desperat
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
04.03.2024
Hej!
Du ställer bra frågor och det du funderar på är säkerligen något som många i din ålder går och tänker på.
Jag vill först och främst vara tydlig med att det är okej att du aldrig haft en pojkvän eller att du inte haft din första kyss än. Det är helt normalt och det är inte något man måste göra i en viss ålder. Alla människor ser på förhållanden lite olika. För vissa är det ingen stor grej men för andra är det väldigt stort. Det finns inga rätt eller fel i den här frågan utan det är helt personligt.
Jag undrar ifall du verkligen “övertalat” dig själv att killar som visat intresse inte varit tillräckligt bra eller om du helt enkelt genast har känt att det här inte är rätt kille för dig. Det finns inget fel med att vara noga med vem man väljer att dejta. Man får vara lite kräsen. Det visar bara att man vet vad man är ute efter och inte accepterar helt vem som helst. Jag tänker att det dessutom kan betyda att den dagen du träffar en person du verkligen vill dejta så kommer det att vara väldigt speciellt.
Det är såklart bra att vara realistisk om man verkligen vill ha ett förhållande. Med det menar jag att det är osannolikt att du kommer hitta en människa som fyller precis alla dina krav och önskemål för en pojkvän. Precis som att du knappast kommer fylla alla krav och önskemål för en flickvän. Det viktigaste är att vi funderar ut för oss själva vilka egenskaper hos en partner som vi kan se förbi/kompromissa med och vilka egenskaper som är väldigt viktiga. Sedan kan det även hända att du en vacker dag träffar en person som du inte alls hade förväntat dig att falla för men som trots allt är perfekt för dig. Sådant kan absolut hända men du ska inte behöva tvinga fram känslor för en kille bara för att han är intresserad av dig.
Om du vill börja utforska hur det är att dejta kan du såklart ge den här killen i fråga en chans och prata lite med honom för att se ifall det finns något där. Men du ska absolut inte tvinga dig själv till något. Attraktion är väldigt viktigt för en del människor (inte alla) men eftersom du känner att det är viktigt att du är attraherad av en kille innan du börjar lära känna honom desto mer är det absolut okej. Ibland kan man “i misstag” få känslor för en person som man klickar bra med på basen av deras personlighet även om man till en början inte var värst attraherad av dom. Men du ska inte behöva tvinga fram attraktion ifall den inte finns där. Du måste alltså inte ge den här killen en chans bara för att han är intresserad och för att dina vänner säger det. Du måste lyssna på din egen magkänsla. Du vet bäst själv.
Men jag kan ändå ge dig lite allmänna tips och tankar om dejting. Det finns inget recept på dejting som passar alla. Utan varje människa och par måste göra det som passar dom bäst.
Det viktigaste när man dejtar är ju att man försöker hitta saker man har gemensamt. För att göra det krävs öppen och ärlig kommunikation. Det kan ske både via telefon eller också ansikte mot ansikte. Det bästa är ju ifall man kan göra lite av båda. Man kan lägga till varandra på t.ex. snapchat och sedan börja med att fråga t.ex. “hur är läget?” eller liknande. Man kan också fråga vad den andra har på gång just nu eller vad hen har för planer för kvällen. Man kan även skicka bild på vad man själv har på gång och fråga vad den andra håller på med. Efter att tag kan man börja fråga lite mer personliga saker. T.ex. Vad gillar han att göra på fritiden? vad har han för hobbyer och intressen? Vad gillar han för musik eller serier? Finns det något ni båda gillar? Om så är fallet har du hittat en sak ni har gemensamt då kan ni prata mer om den saken och gå lite djupare in på ämnet.
Det är också viktigt att visa att man bryr sig och är intresserad av personen man dejtar. Det gör man t.ex. genom att fråga vad personen har på gång i livet och sedan ställa följdfrågor om det. Om han t.ex. berättar att han har ett prov på kommande kan du efteråt fråga hur det gick. Det visar att du kommer ihåg sakerna han berättar för dig och att du bryr dig. Om han t.ex. berättar om någon artist han gillar kan du kolla upp artisten och sedan berätta för honom vad du tyckte om hens musik.
När du känner dig bekväm kan ni även bestämma träff. Det är ett bra sätt att känna av ifall man också klickar i verkligheten. Om det känns nervöst att träffas bara ni två kan man bestämma träff med andra vänner eller t.ex. komma överens om att träffas på en ungdomsgård. Om det känns nervöst att bara ta kontakt med honom helt från ingenstans kan du och din bästa vän bestämma att ni ska umgås med hennes kille och hans bästa vän alla tillsammans så att ni får kontakt på ett mer naturligt sätt. Det är bra att ta sina vänner till hjälp i såna här situationer.
Kom ihåg att alltid vara dig själv och lita på din magkänsla. Låt dig aldrig bli övertalad att göra något som du inte är bekväm med utan lita på vad din kropp säger. I en hälsosam relation ska man få vara sig själv och känna sig trygg och bekväm. Man ska känna sig sedd, hörd, uppskattad och respekterad. Man ska kunna kommunicera öppet och ärligt med sin partner och man ska lita på varandra. Man ska gärna känna attraktion och ha en varm och trygg känsla när man umgås. En sådan relation är värd att vänta på.
Hoppas det här var till någon hjälp!
Kram,
Rosanna