Forts. könssjukdom
17.08.2022
Hej igen!
Jag skrev in tidigare idag och berättade om min rädsla för att ha drabbats av klamydia, fastän mina symptom borde bero på intim torrhet. Jag bestämde mig för att ändå boka ett klamydiatest för att 100% vara säker, men har lite funderingar ännu fastän jag kommer att få provsvaret om någon dag. Jag berättade att jag bara har haft en sexpartner som jag har haft vaginalt sex med. Jag har haft oskyddat oralsex med en annan (vi gav båda oralsex åt varandra oskyddat) för 3 år sedan. Jag undrar hur stor risk det egentligen kan vara att jag skulle ha fått klamydia av det, när vi inte hade vanligt samlag alls. Jag är säker på att han hade haft andra sexpartners före mig.
Jag undrar också ifall klamydia som kommer från att jag har fått oralsex syns på ett urinprov? Ifall det är negativt; borde jag ändå också ta ett svalgprov för att se ifall jag skulle ha klamydia i halsen efter att ha gett oralsex åt honom? Och ifall jag mot förmodan skulle vara positiv på urinprovet; kommer samma medicin isåfall döda klamydia som jag skulle kunna ha i halsen av att ha gett oralsex åt honom? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.08.2022
Hej,
Jag tycker att det låter bra att du fixade ett test åt dig även om det med största sannolikhet kommer att vara negativt. Då kan du iaf släppa den tanken.
Risken för att du skulle ha fått en klamydiainfektion i svalget är ganska liten. Kom ihåg att bara för att killen du hade oralsex med hade haft andra sexualpartners innan dig så innebär det ju inte automatiskt att han skulle ha burit på någon smitta. En klamydiainfektion i svalget kan dock inte synas på ett urinprov utan för att hitta den måste ett svalgprov tas, så om du vill att det undersöks kan du ta upp saken på hvc eller på din preventivrådgivning. (Men om ditt klamydiaprov från underlivet visar negativt så finns det ju ingen anledning att tro klamydia skulle orsaka dina symtom, eftersom det inte är i svalget utan underlivet du har problem )
Klamydia i underlivet och svalget kan behandlas med samma antibiotika (doxycyklin) men för klamydia i underlivet brukar man i vissa fall använda  azithromycin. Men bara läkaren känner till hela situationen så kan hen ta hänsyn till alla faktorer, så det är bra att vara ärlig.
Ta hand om dig.
Kram,
Tessi