Orgasmer?
15.06.2014
Hej!
Jag har en fråga om orgasmer.. hur lång är egentligen en orgasm? är det olika för tjejer o killar? Vem tror ni det är skönast för egentligen eller är det lika för båda?
Tack! kille13

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
Storasyster Jenny svarar
19.06.2014
Hej!
Det här är en knepig fråga eftersom det varierar väldigt mycket och beror sååå mycket på situationen: vilken sexställning man använder, hur gammal man är, om man är alkoholpåverkad etc... Pojkar kan tex ha problem med att "få upp den" om de druckit alkohol. Kvinnans orgasmer verkar bero mycket på sinnesstämningen också, på ett annat sätt än hos män, kvinnans njutning sitter så att säga ganska mycket "i huvudet".
Eftersom du nu undrar över längden på en orgasm för tjejer och killar så har vi hittat sån här statistik: en genomsnittlig orgasm varar för en kille 4-10 sekunder och för en tjej 13-60 sekunder. Det kan du läsa mer om här.
Det här är ändå ingenting att ta på för stort allvar, just eftersom det är så situationsberoende. Det är absolut inga siffror att haka upp sig på. Vi är alla olika. Det är vanligt att man som yngre (och mer "oerfaren") får svagare och kortare orgasmer, men ju mer aktivt sexliv/ju mer man onanerar och lär känna sin kropp lär man sig också vad som funkar bäst för en själv.
Vem det är skönast för är nog väldigt omöjligt att svara på. Det har så mycket att göra med partner, osäkerhetskänslor, spändhet, nervositet och allmänt humör osv. Man måste helt enkelt lära sig att hitta det som är skönast för JUST DIG; det som funkar för en person kanske inte alls gör något med en annan. Exempelvis finns det väldigt väldigt många kvinnor som bara kan få orgasm om klitoris stimuleras samtidigt, så att bara använda snoppen/dildon "in-ut-in-ut" behöver inte alls leda till orgasm hos kvinnan. Kvinnor KAN nog dock också få vaginalorgasmer, genom att g-punkten stimuleras. Att hitta g-punkten kan dock vara lite knepigt och där måste tjejen nog en del själv eller tillsammans med partner försöka känna efter var i slidan njutningen sitter. Kvinnor har också den förmågan att de kan få multipla orgasmer, alltså flera orgasmer efter varandra. För killar är det så att orgasmen och utlösningen inte riktigt är samma sak. Killen behöver inte ens få utlösning vid orgasm; ibland får de bara utlösning och ibland bara orgasm, men oftast kommer de samtidigt. Om du vill kan du läsa mer om orgasmer här.
Det lönar sig i alla fall alltid att utforska den egna kroppen, testa på nya onaneringstekniker/sexställningar för att komma fram till vad som är skönast för just dig och vad du njuter mest av. Och variera! Det blir lätt tråkigt och förutsägbart att bara göra på samma sätt hela tiden.
hälsar ungdomsinformatören Liselott, storasyster Jenny och storasyster/sommarjobbare Angelica