halå det är fredrik med en fråga här
01.10.2023
är det normalt att min snopp växer innåt
jag kollar på porr och ingen där har samma problem
så nu undrar jag om det är normalt.
jag är 15 och har aldrig kunnat runka drake

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2023
Hej,
Tack så mycket för din fråga. Jag har anledning att tro att den inte är så seriös, men det är bra att du hittade hit så vet du var du kan ställa frågor sedan då det är någonting du verkligen funderar över.
Med tanke på din ålder så är det helt troligt att din kropp inte har utvecklats färdigt ännu. Du skall komma ihåg att alla utvecklas i väldigt olika takt och mot helt olika slutresultat. Så även om du upplever att din penis just nu inte har utvecklats så har den antagligen inte vuxit klart ännu. Det låter osannolikt att din penis skulle växa inåt, men om du har frågor kring det eller om din fysiska utveckling bekymrar dig så kan du alltid vända dig till antingen skolhälsovårdaren eller boka en läkartid vid hvc.
Det du skall minnas är att inte jämföra din kropp med sådant som du ser i porrfilmer. De kroppar som finns representerade i porrfilmer är oftast ganska likadana, speciellt då det gäller män. Männen är oftast förhållandevis vältränade och slanka med penisar som är betydligt större än genomsnittet. Kom ihåg att medelstorleken på penisar hos vuxna finländska män är runt 14cm, så porrfilmer representerar för det mesta en fantasi - inte hur någonting ser ut i verkligheten.
Hälsningar
Tessi